لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

افغانهای مهاجر در پاکستان: مهلت تمدید اقامت مهاجرین خیلی اندک است


تعدادی از مهاجرین افغان که کارت های ثبت شده اقامت در پاکستان را دارند
تعدادی از مهاجرین افغان که کارت های ثبت شده اقامت در پاکستان را دارند

حکومت پاکستان از تمدید اقامت مهاجرین افغان دارندۀ کارت‌های "پی او آر" برای دو ماه دیگر خبرداده است، اما برخی از این مهاجرین می‌گویند، این مدت بسیار اندک است.

ملک اسلم خان، یکی از دارندگان کارت "پی او آر "در پاکستان به رادیو آزادی گفت، افغان‌هایی که از چندین دهه به این سو در این کشور زندگی می‌کنند، مشکل است که در این مدت کم موضوع جایدادها، دارایی‌ها و معاملات‌ تجارتی‌شان را تصفیه کنند:

"پریشانی از همه افغان‌ها و از ما هم است، این مدت بسیار کم است، بخاطری که یک نفر 45 سال یک جای خانه جور کند و در یک یا دو ماه همه را جمع کند، اینجا کار و بار مردم است، معاملات‌شان است، موترهایشان است، به این خاطر این دوماه برای ما بسنده نیست."

تصویری از روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
تصویری از روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

رحمت‌الله، یکی دیگر از مهاجرین افغان دارندۀ کارت "پی او آر" در شهر اسلام‌آباد می‌گوید:

"پاکستان وقت دادن را شروع کرده و مردم را هم به تنگ آورده است، خدا رحم کند، اینها حد اقل تا دو سال باید وقت بدهند، برای ما بگوید که این دو سال به شما مهلت داده شد، بعداً همه‌تان بروید تا ما سرمایه‌های خود را جمع کرده و به کشور خود برویم."

ظاهر پشتون، نمایندۀ مهاجرین افغان در ایالت بلوچستان پاکستان با تأیید این مشکلات می‌گوید، در این باره باید یک فیصلۀ سه‌جانبه صورت گیرد:

"سرمایه‌های پناهجویان افغان اینجا مانده، کار و رزگار زمین و جایدادهایشان است، برای آنها باید در روشنی قوانین ملل متحد با حکومت پاکستان و حکومت افغانستان یک فیصلۀ سه‌جانبه صورت بگیرد که افغان‌های ما سرمایه‌هایشان مصئون شود."

این درحالیست که به اساس گزارش رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی، کابینۀ فدرال حکومت پاکستان در نشست روز جمعه‌اش از تمدید کارت‌های مهاجرین افغان که با اسناد "پی او آر " در پاکستان زندگی می‌کنند، برای دو ماه دیگر خبر داده است.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان
شهباز شریف صدراعظم پاکستان

کابینۀ پاکستان به ریاست شهباز شریف، نخست وزیر این کشور گفته است که کارت " پی او آر" مهاجرین افغان از اول اپریل تا 30 ماه جون تمدید می‌شود.

از سوی دیگر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) روز جمعه در گزارش تازۀ خود گفته است که بازداشت مهاجرین افغان دارندۀ کارت‌های "ای سی سی" و فاقد اسناد نسبت به دارندگان کارت‌های "پی او آر " و پناهجویان افغان در پاکستان از اول تا 20 اپریل ۲۵ درصد بیشتر بوده است.

این درحالیست که از سال ۲۰۲۳ به این سو اخراج مهاجرین افغان از کشورهای همسایه به ویژه از ایران و پاکستان افزایش یافته است.

بر اساس آماری که اتحادیۀ اروپا در اعلامیۀ روز پنج‌شنبه‌اش در پیوند به کمک ۱۷ میلیون‌ یورویی‌ به ادارۀ بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) نشر کرده، از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴ بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشورشان برگشت کرده اند.

اتحادیۀ اروپا افزوده که بحران اخراج مهاجرین افغان از این دو کشور، به بحران اقتصادی و بشری افغانستان افزوده است و نیازمندی‌ها به کمک‌ها را بیشتر کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG