لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

در بوشهر ایران محدودیت های تازه به حضور و فعالیت مهاجرین وضع شده است


 بوشهر ایران
بوشهر ایران

مقام‌های بوشهر ایران در سه شهر این ولایت ممنوعیت‌های تازه را بر مهاجرین وضع کرد.

خبرگزاری ایسنا ایران روز یکشنبه به نقل از راضیه علی‌پور مدیر کل اتباع خارجی و مهاجرین در بوشهر ایران گزارش داده که شهرهای گناوه، دیلم و عسلویه جز مناطق ممنوعه هستند و ورود، اسکان و اشتغال مهاجرین در این شهرها ممنوع است.

او افزوده که این ممنوعیت حتی بالای مهاجرینی‌که اسناد اقامت در این کشور را دارند نیز وضع شده و در صورت شناسایی این مهاجرین بازداشت و اخراج خواهند شد.

مدیر کل اتباع خارجی و مهاجرین گفته که در سال گذشته چندین مرحله از این طرح اجرا شد و بیش از۲۶ هزار نفر در این روند از بوشهر ایران اخراج شدند و سال روان نیز این روند به گونهٔ مستمر و با مشارکت نیروهای انتظامی و امنیتی و دیگر دستگاه‌های ذیربط ادامه خواهد داشت.

افغانها در ایران با مشکلات متعددی رو به رو هستند و مشکلات خود را با این شعار منعکس کرده اند
افغانها در ایران با مشکلات متعددی رو به رو هستند و مشکلات خود را با این شعار منعکس کرده اند

او هرچند مشخص نکرد که این مهاجرین اتباع کدام کشور اند، اما اکثریت مهاجرین در ایران را افغان‌ها تشکیل می‌دهند که پیش از این اقداماتی برای اخراج آنان از این کشور صورت گرفته است.

مهاجرین افغان در ایران نگران این ممنوعیت هستند و می‌گویند که با وضع آن در امور روزمرۀ زنده‌گی شان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

مریم، یک تن از زنان معترض افغان که به علت تهدیدها امنیتی از یک‌ونیم سال به‌ این‌سو به ایران پناه برده و در شهر دیلم بوشهر زنده‌گی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید:

"مدت مدارک قانونی من نیز پایان یافته، این‌ها نمی‌خواهند مدارک ما را دوباره تمدید کنند، روز به روز محدودیت‌های شان بالای مهاجران افغانستان بیشتر می‌شود، ما روزانه تا مغازه رفته نمی‌توانیم که مواد مورد نیاز خود را به دست بیاوریم، ما نیاز به کار داریم و قیمتی هم این‌جا به اوج خود رسیده است."

احمد، از نظامیان پیشین افغان که اکنون در شهر گناوهٔ ولایت بوشهر ایران مهاجر است می‌گوید، با افزایش محدودیت‌ها در ایران مهاجران افغان دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند:

"روزی‌که همین موضوعات اعلام می‌شود مهاجران را آزار و اذیت می‌کنند و یا رد و مرز می‌کنند، همه افغان‌های که این‌جا هستند دچار استرس و وحشت می‌شوند. حتی خودم همان روز سر کار نمی‌روم، چون یک تن از نظامیان پیشین هستم، می‌ترسم من را به افغانستان نفرستند، دراردوگاه نیز بسیار اذیت می‌کنند، پولیس پول هنگفت تقاضا می‌کند."

ایران طرح اخراج مهاجرین را نیز عملی کرده و در این اواخر صد ها هزار پناهجوی افغان از آن کشور اخراج شده اند
ایران طرح اخراج مهاجرین را نیز عملی کرده و در این اواخر صد ها هزار پناهجوی افغان از آن کشور اخراج شده اند

حکومت ایران پیش از این نیز از طرح اخراج حدود پنج میلیون مهاجر غیر قانونی افغان در این کشور یاد کرده و بر اساس گزارش‌ها روزانه هزاران تن به شمول زنان و کودکان را از این کشور اخراج می‌کنند.

این درحالی‌ست که حکومت پاکستان نیز اعلام کرده که روند دوم عملیات اخراج مهاجرین افغان را از روز دوشنبه ۱۵‌اپریل آغاز می‌کند.

در روند نخست اخراج مهاجرین افغان از پاکستان که در اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد که بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی اقامت در این کشور به گونهٔ اجباری به کشور بازگشته اند.

در میان مهاجرین افغان در ایران و پاکستان اکثریت کسانی شامل اند که پس از حاکمیت دوباره طالبان در ۲۰۲۱ به خاطر تهدیدهای امنیتی، فقر و بی‌کاری و عدم ادامهٔ تحصیل فرزندان‌شان مجبور به مهاجرت به این کشورها شده‌اند.

XS
SM
MD
LG