لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

عید برای افغانهای مهاجر در پاکستان با نگرانی از اخراج اجباری به همراه بود


تعدادی از مهاجرین افغان که به اجبار از پاکستان اخراج میشوند
تعدادی از مهاجرین افغان که به اجبار از پاکستان اخراج میشوند

در سال جاری عید فطر در پاکستان همزمان با افغانستان آغاز گردید . از همین سبب بسیار مهاجرین افغان خوشحال بودند که همزمان این روز ها را تجلیل می کنند و پولیس پاکستان به خاطر روزهای عید آنها را اذیت نمی کند.

اما بسیار پناهجویان می گویند که در سال جاری دلیلی دیگری هست که خوشی عید آنها را با نگرانی همراه کرده است. میرویس زازی خبرنگار افغان که در پاکستان بسر می برد به رادیو آزادی گفت:

«تجلیل مهاجران افغان از عید مانند سالهای قبل نبود . امسال کمرنگ تر و بی مزه تر از سالهای قبل بود. به دلیل اینکه در دونیم سال اخیر افغانان با بی سرنوشتی مطلق در پاکستان مواجه هستند و از سوی دیگر مسئله اخراج مهاجرین که قرار است از ۱۵ اپریل از طرف حکومت پاکستان آغاز شود، یک نگرانی بزرگ است که مهاجرین افغان در پاکستان با آن مواجه هستند.»

بسیاری از افغانهای که کارت های مخصوص اقامت نیز دارند نگران اخراج از پاکستان هستند
بسیاری از افغانهای که کارت های مخصوص اقامت نیز دارند نگران اخراج از پاکستان هستند

حکومت پاکستان تصمیم گرفته که مرحله دیگر اخراج مهاجرین را آغاز می کند. در این مرحله که گفته شده بعد از عید فطر آغاز می گردد پناهجویان دارای کارت هم از این کشور بیرون کرده میشوند. یک پناه جوی افغان بنام زمری می گوید:

«تقریبا مدت ۳۰ – ۳۵ سال میشود که در پشاور زنده گی می کنم و دارنده کارت (پی او آر ) هستم و چند وقتی میشود که از طریق تلویزیون ها و از طریق سوشیل میدیا اعلان می شود که تاریخ ۱۵ اپریل باید شما پاکستان را ترک بکنید. بخاطری که ۳۰ – ۳۵ سال میشود که کار و بار ما ، دوکانهای ما ، سرمایه ما ، خانه ما وکل چیزا اینجا هستند، ما نمی توانیم اینقدر در مدت کم اینجا را ترک کنیم. خواهش می کنیم که کارتهای ما را تمدید بکنند ویا مهلت بدهند که تا ما بتوانیم دارائی های خود را از اینجا جمع کرده و به طرف افغانستان ببریم.»

حکومت فدرال پاکستان اعلان کرده که از ۱۵ اپریل در تمام ایالت های این کشور مرحله دوم اخراج آن عده افغانهای آغاز می شود که کارت مخصوص مهاجرت بنام (ای سی سی) را هم دارند.

منیزه کاکر وکیل مدافع مهاجرین افغان در کراچی در صحبت با رادیو آزادی از ادارات مهاجرین ملل متحد خواست که در بخش حفظ امنیت و تامین حقوق افغانها هرچه زودتر اقدام نماید. او افزود تعداد افغانهای که کارت (ای سی سی) دارند به حدود ۸۵۰ هزار تن می رسند.

سازمان عفو بین الملل امنستی انترنیشنل در مورد آغاز مرحله دوم اخراج مهاجرین از پاکستان اظهار نگرانی کرده و گفته است این عمل بطور خاص بعضی از افغانان مانند دختران، زنان ، فعالان مدنی و خبرنگاران را به تهدید رو به رو میسازد. این سازمان خواهان متوقف شدن این مرحله شده است.

تعدادی از افغانها گفتند که در روز عید پولیس به آزار و اذیت افغانها نپرداخته است
تعدادی از افغانها گفتند که در روز عید پولیس به آزار و اذیت افغانها نپرداخته است

در اعلامیه عفو بین الملل آمده که این گونه اقدامات پاکستان راه را برای اذیت و تلف شدن حقوق بشری مردم باز می کند، زیرا به نوشته اعلامیه این گروه های مردم در افغانستان از قبل به تهدید رو به رو بودند.

گزارش ملل متحد هم واضح ساخته است که بسیار پناهجویان افغان که از پاکستان اخراج می شوند زنان و اطفال هستند، اشخاصی که به گفته ملل متحد آسیب پذیر ترین افراد به شمار میروند.

نظر به گزارش اداره مهاجرین ملل متحد (یو ان اچ سی آر) در پاکستان در حدود دو عشاریه دو میلیون پناهجوی افغان که اسناد دارند به سر می برند که از جمله آنها یک عشاریه سه میلیون کارت ( پی او آر) و ۹۰۰ هزار باقی مانده کارتهای (ای سی سی ) دارند.

XS
SM
MD
LG