لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان، خطر شیوع بیماری پولیو را بیشتر ساخته است


گفته میشود که هزاران تن از اطفال مهاجرین که به افغانستان برگشته اند واکسین پولیو دریافت نکرده اند
گفته میشود که هزاران تن از اطفال مهاجرین که به افغانستان برگشته اند واکسین پولیو دریافت نکرده اند

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید، بازگشت افغان‌ها از پاکستان به افغانستان تهدیدات شیوع ویروس پولیو را که این کشور از قبل با آن مواجه بود، بیشتر کرده است.

کمیتۀ بین‌المللی اضطراری محو پولیوی این سازمان در سی و هشتمین نشست خود یکی از چالش‌ها را کودکان بازگشتۀ افغان از پاکستان خوانده که به بیان این کمیته خطر شیوع ویروس پولیو در این کشور را بیشتر کرده است.

در اعلامیۀ این کمیته که روز دوشنبه از سوی سازمان جهانی صحت منتشر شد، آمده است، از میان نزدیک به ۶۰۰ هزار افغان که اخیراً از پاکستان به افغانستان بازگشته اند، ۲۰۰ هزار کودک واکسین نشده وجود دارد که کمیتۀ اضطراری محو پولیو آن را تهدیدی برای دست‌آوردهای منطقه در برابر پیشگری از پولیو می‌داند.

این اعلامیه می‌افزاید، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از انواع فلج اطفال در اواخر سال۲۰۲۳ در افغانستان کشف شده است که توسط افغان‌های بازگشته از پاکستان به افغانستان منتقل شده است.

کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در افغانستان
کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در افغانستان

کمیتۀ بین‌المللی اضطراری محو پولیو همچنین ابراز نگرانی کرده است که ویروس فلج کودکان وحشی نوع "WPV1" در افغانستان و پاکستان گسترش قابل توجهی داشته و در کنار آن، این تهدید از شرق کشور به کل کشور به ویژه کابل، بلخ ولایت‌های جنوبی پخش شده است و درحال افزایش است.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان و نیک ولی شاه مومن، رئیس مرکز ملی عملیات اضطراری محو پولیو این وزارت، به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ این نگرانی‌ها پاسخ ندادند.

از سوی دیگر کمال شاه سید، کارشناس کنترل بیماری‌های ویروسی و عفونی بازگشت افغان ها از پاکستان به افغانستان را از نظر انتقال ویروس فلج کودکان خطر بزرگی می‌داند و نگران است که اگر برنامۀ منظم واکسین اجرا نشود، ممکن این ویروس گسترش یابد:

"برنامۀ محو پولیو در افغانستان باید برای مهاجران بازگشته از پاکستان برنامۀ ویژه داشته باشند، آنها در هر مناطق که سفر می‌کنند و یا جابه‌جای می‌شوند در آنجا کمپاین واکسین پولیو برنامه‌ریزی شود. پس باید از آنها لیست وجود داشته باشد که بدون واکسین باقی نمانند، یا کسانیکه تا زمان انتقال به مناطق‌شان در کمپ‌ها بسر می‌برند باید به گونۀ دوامدار واکسین شوند."

در پاکستان نیز کمپاین های تطبیق واکسین تحت تدابیر امنیتی راه اندازی میشود
در پاکستان نیز کمپاین های تطبیق واکسین تحت تدابیر امنیتی راه اندازی میشود

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی صحت، در سال ۲۰۲۳، شش مورد مثبت پولیو یا فلج اطفال در افغانستان ثبت شده که همگی در ولایت شرقی ننگرهار ثبت شده اند.

کمیتۀ اضطراری محو پولیو این سازمان می‌گوید که آنها در تلاش هستند تا از طریق واکسیناسیون خطر ابتلا به فلج اطفال را کاهش دهند.

بر اساس معلومات این کمیته، از ماه جنوری تا چون سال جاری میلادی، حداقل تطبیق ۱۷۵ میلیون دوز واکسن را در افغانستان و پاکستان برنامه ریزی شده است.

XS
SM
MD
LG