لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

نگرانی از آغاز مرحله دوم اخراج افغانها از پاکستان؛ « رفت و آمد پولیس به مناطق افغان نشین بیشتر شده»


پولیس پاکستان در جستجوی افغانها
پولیس پاکستان در جستجوی افغانها

در آستانۀ آغاز مرحلۀ دوم اخراج مهاجرین افغان از پاکستان منیزه کاکر وکیل مدافع مهاجرین افغان در شهر کراچی از افزایش رفت و آمد نیروهای پولیس در مناطقی خبر می دهد که افغان های دارندۀ کارت های شهروندی افغانستان ACC به سر می برند.

او ناوقت روز پنجشنبه در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت:

«گزارش های که به ما رسیده حاکی از آن است در مناطقی که افغان ها زندگی می کنند ، رفت و آمد پولیس افزایش یافته است. به این افغان ها گفته شده که اگر تا ۱۵ اپریل پاکستان را داوطلبانه ترک نکنند ، به زور اخراج خواهند شد.»

در همین حال رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان تصمیم در بارۀ آغاز مرحلۀ دوم اخراج گروهی افغان ها را درد آور و فاجعه بار می خواند.

تعدادی از افغانهای که کارت های مخصوص را دارند اما نگران اخراج از پاکستان اند
تعدادی از افغانهای که کارت های مخصوص را دارند اما نگران اخراج از پاکستان اند

میراحمد روفی به رادیو آزادی شب گفت که این تصمیم ، افغان های مهاجر را در پاکستان خیلی نگران کرده:

«واقعیت این است که این درد آور است ، رنج آور است و یک فاجعه است. دولت افغانستان ، دولت پاکستان و سازمان های حقوق بشری که کم و بیش مداخله دارند یک میکانیزمی برای اخراج مهاجرین تهیه کنند که حداقل از یک طرف فشار های روحی و روانی کم شود و از طرف دیگر آنها سرسام آور اخراج نشوند.»

آقای روفی افزود که مرحلۀ بعدی اخراج افغان ها از پاکستان آنعده از شهروندان افغانستان را شامل می شود که گفته می شود برایشان در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کارت های موقت شهروندی افغانستان توزیع شده بود.

بر اساس گزارش ها ، انتظار می رود که دور تازه ای اخراج افغان ها از پاکستان به روز دوشنبه هفتۀ آینده ۱۵ اپریل آغاز شود.

در همین حال رسانۀ مستقل و غیر انتقاعی موسوم به The New Humanitarian گزارش داده است که شماری از دخترانِ بالاتر از صنف ششم که نمی توانند در افغانستان به مکتب بروند شامل افغان های در پاکستان اند که با خطر اخراج رو به رو هستند.

بر اساس گزارش ، اعضای سابق نیروهای امنیتی حکومت مخلوع افغانستان که پس از بازگشت طالبان به قدرت در این کشوربه پاکستان رفته اند نیز شامل این افغان ها اند.

این شهروندان افغانستان از حملات تلافی جویانۀ طالبان نگران اند.

روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

در گزارش به نقل از سازمان عفو بین الملل گفته شده است که دستکم ۸۰۰ هزار افغان دیگر دارندگان کارت های شهروندی افغانستان یا ACC در پاکستان با خطر بازداشت، بدرفتاری و در نهایت اخراج مواجه اند.

عفو بین الملل به تکرار از پاکستان خواسته است که تصمیمش را در بارۀ آغاز مرحلۀ دیگر اخراج افغان ها لغو کند.

این نهاد گفته است که از این تصمیم اسلام آباد خیلی نگران شده است.

پاکستان مرحلۀ نخست اخراج افغان ها را در اول ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرد و گفته بود که در این مرحله افغان های به گفتۀ اسلام آباد «فاقد اسناد مهاجرت» اخراج خواهند شد.

بر بنیاد گزارش ها ، از آن زمان تا حال بیش از پنجصدهزار افغان به طور اجباری و یا از ترس اینکه بازداشت و اخراج نشوند به افغانستان بازگشته اند.

بسیاری این افغان ها از بیکاری و نداشتن سرپناه شکایت می کنند.

شماری از آنها می گویند که هیچ کمکی هنوز دریافت نکرده اند و برخی دیگر می گویند که به کمک های بیشتر نیاز دارند.

نگرانی های وجود دارد که با آغاز مرحلۀ دوم اخراج گروهی افغان ها از پاکستان مشکلات و دامنۀ فقر در افغانستان بیشتر از پیش افزایش و گسترش خواهد یافت.

مرتبط

XS
SM
MD
LG