لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

هشدار تازه ایران به مهاجرین افغان؛ « همه افغانهای فاقد اسناد باید ایران را ترک کنند»


 افغانها در ایران از برخورد خشن مقامات و نیروهای امنیتی آن کشور شکایت دارند و به این گونه اعتراض کرده اند.
افغانها در ایران از برخورد خشن مقامات و نیروهای امنیتی آن کشور شکایت دارند و به این گونه اعتراض کرده اند.

رئیس عمومی اداره مهاجرین و اتباع خارجی در ولایت خراسان رضوی ایران به روز چهارشنبه گفت که در اخراج پناهجویان بدون اسناد افغان جدی میباشد.

حسین شرافتی راد در این مورد یک روز بعد از آن سخن گفت که وزارت داخله ایران طی اعلامیه از پناهجویان افغان خواست که به کشور خود بر گردند و وطن خود را آباد کنند.

نظر به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ایرنا شرافتی راد گفته است که مهاجرین بدون اسناد افغان بازداشت میشوند و به افغانستان رد مرز می گردند.

بر اساس بیانات این اداره تنها در شهر مشهد مرکز ولایت خراسان رضوی ایران درحدود ۴۰۰ هزار پناهجوی کارت دار و ۲۰۰ هزار پناهجوی بدون کارت افغان بسر میبرند.

یک روز قبل از این سخنان آقای شرافتی راد در یک اعلامیه وزارت داخله ایران آمده بود که اتباع خارجی بدون جواز به طور مسلسل توسط ادارات مربوطه اخراج و به کشوهای خودشان فرستاده خواهند شد و دیگر برای قبولی افغانها در ایران امکانات وجود ندارد.

افغانها در ایران کار های شاقه انجام می دهند
افغانها در ایران کار های شاقه انجام می دهند

در اعلامیه وزارت داخله ایران آمده که : « این اعلامیه در پاسخ به بعضی نشرات سایت های اجتماعی صادر شده که می خواهند علیه افغانها در ایران خصومت ایجاد کنند.»

وزارت داخله ایران جزئیات این موضوع را روشن نکرده و این هم معلوم نیست که منظور این اعلامیه کدام سایت ها است که می خواهند در ایران دشمنی با افغانها را دامن بزنند.

قبل از این روز جمعه گذشته احسان حیدری رئیس عمومی اداره مهاجرین و اتباع خارجی در تهران به رسانه ها گفته بود که به پناهجویان هیچ گونه خدمات رفاهی فراهم نخواهد شد و این افراد باید از ایران اخراج شوند.

آقای حیدری همچنان گفته بود که بر اساس تصمیم اداره اتباع خارجی در ولایت تهران اگر کسی به اتباع خارجی بدون اسناد کار بدهد با هردو طرف قانونی برخورد خواهد شد.

به اساس معلومات کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در حال حاضر ۴ میلیون و هشت صد هزار مهاجر افغان در پاکستان و ایران بسر میبرند.

در بین این افراد در حدود یک میلیون آنها کسانی میباشند که بعد از برگشت طالبان به قدرت، به ایران رفته اند.

پاکستان و ایران در ماه های اخیر کم و بیش یک میلیون مهاجر افغان را به وطن شان فرستاده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG