لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

مهاجرین افغان در پاکستان نگران آغاز موج دوم اخراج اند


جریان اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
جریان اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

شمار زیادی از مهاجرین افغان فاقد اسناد که در پاکستان زندگی می کنند از آغاز دور دوم روند اخراج مهاجرین نگران هستند.

آنان می گویند به دلیل مشکلات امنیتی و نبود کار در افغانستان به پاکستان مهاجر شده اند، اما حکومت پاکستان آنان را به صورت اجباری اخراج می کنند.

اسما محمدی ۲۶ ساله و کارمند یکی از رسانه های محلی شش ماه قبل ویزه گرفت و شهر چاریکار مرکز ولایت پروان را به مقصد پاکستان ترک کرد.

اما اکنون او نگران است چرا که زمان ویزه اقامتش به پایان رسیده است.

او یکی از صدها هزار مهاجر افغان است که در پاکستان به صورت غیر قانونی و بدون اسناد اقامت زندگی می کند. اسما به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

"ما فعلاً در پاکستان با مشکلات زیادی روبرو هستیم. به خصوص زمانی که وقت ویزه ما تمام می شود باید دوباره ثبت نام کنیم به پول کم هم نمی شود باید پول گزاف پرداخت کنیم تا که ویزه خود را تمدید کنیم. وقتی که ویزه را تمدید کردیم باید تا مرز دوباره برویم و مهر دخولی و خروجی را بزنیم این مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم."

بانو محمدی در ادامه بیشتر می گوید.

"اگر قرار باشد که ما را اخراج کنند از پاکستان و به افغانستان دوباره برویم، آنجا زمینه کار برای ما مساعد نیست از لحاظ پیشرفت و نظر به پلان و یا هدفی را که ما داریم در آنجا عملی نمی شود، آینده ما نامعلوم است. اینجا در کشور پاکستان هم که هستیم کدام کار و یا مصروفیت نداریم. ما اینجا هم با بسیار مشکلات روبرو هستیم و به افغانستان که قرار باشد اخراج شویم آنجا هم آینده نامعلوم می داشته باشیم."

در جریان یک سال گذشته صد ها تن از مهاجرین افغان به دلیل نداشتن ویزه و یا اسناد اقامت به زندان ها افگنده شده اند
در جریان یک سال گذشته صد ها تن از مهاجرین افغان به دلیل نداشتن ویزه و یا اسناد اقامت به زندان ها افگنده شده اند

تابش یعقوبی ۴۳ ساله باشنده ولسوالی پغمان ولایت کابل یکی دیگر از مهاجرین افغان است که دو سال قبل به دلیل مشکلات امنیتی با خانواده هشت نفره اش افغانستان را به مقصد پاکستان ترک کرد.

آقای یعقوبی از آغاز دور دوم اخراج مهاجرین بدون اسناد از پاکستان نگران است:

"زمین و جای برای بود و باش و اموال خانه که در وطن داشتیم فروختیم. تمام پول آن را در اینجا مصرف کردیم، ترس بزرگ دیگر این است که در این مدت که ما هجرت کردیم، حتماً آنجا ما در لیست مهاجرین و یا در لیست فراری ها در نزد طالبان قرار داریم و اگر آنجا می رویم طبعاً مورد بازرسی آنها قرار می گیریم،این ترس هم در مجموع مهاجرین و شخصاً خودم را رنج می دهد."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از دو سال گذشته، چند صدهزار نفر به دلایل مختلف از جمله خطرجانی به پاکستان فرار کردند.

اما اسلام آباد روند اخراج مهاجران بی اسناد را از اوائل ماه نومبر پارسال آغاز کرد و تا حال بیش از نیم میلیون مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده اند.

حال مقام های پاکستانی گفته اند که روند اخراج پس از وقفه کوتاه مدت از سر گرفته خواهد شد.

یک نهاد دفاع از حقوق مهاجرین «کمیتهٔ اقدام برای مهاجرین» اخیرا گفت که پاکستان به ۸۵۰ هزار مهاجر افغان که کارت «ای سی سی» (کارت شهروندی افغان) را دارند الی ۱۵ام اپریل مهلت داده تا به گونهٔ داوطلبانه پاکستان را ترک کنند در غیر آن از این کشور اخراج خواهند شد.

پاکستان در حالی از بازگرداندن اجباری مهاجران افغان از این کشور خبر می‌دهد که روابط اسلام‌آباد و حکومت طالبان برسر تحریک طالبان پاکستان تیره تر شده است. اسلام آباد می گوید طالبان پاکستانی در افغانستان زیر حاکمیت طالبان لانه امن دارند و اینکه طالبان افغان با پاکستان در مبارزه علیه طالبان پاکستانی همکاری نمی کند. اما طالبان افغان ضمن تکذیب این سخنان می گویند که پاکستان به جای ملامت کردن دیگران به فکر امنیت خود باشد.

اما بار این بازی ملامتی را مردم عادی بر دوش می کشند.

میر احمد روفی رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان است. او در مورد نگرانی مهاجران افغان از آغاز مرحله دوم اخراج مهاجرین از پاکستان به رادیو آزادی چنین می گوید:

"روند مرحله دوم اخراج مهاجرین از پاکستان یک تشویش همگانی به مجموع مهاجرین چه بعد از پانزده هم اگست و یا قبل از اگست مهاجرین که سال های قبل آن بدون ویزه و پاسپورت اینجا آمده اند، یک تشویش و نگرانی را به وجود آورده است. هیچ یک از مهاجرین تحت پوشش هیچ نوع سازمان ملی و بین المللی به شمول یو ان ایچ سی آر و دیگر نهاد ها قرار نگرفته است."

تعداد زیادی از زنان و کودکان مهاجر افغان نیز از پاکستان اخراج شده و در افغانستان با سرنوشت نامعلومی رو به رو شده اند
تعداد زیادی از زنان و کودکان مهاجر افغان نیز از پاکستان اخراج شده و در افغانستان با سرنوشت نامعلومی رو به رو شده اند

علیم خان علیم کارشناس مسائل سیاسی است. از او پرسیدم که چرا پاکستان مهاجران افغان را اخراج می کند؟ آقای علیم چنین پاسخ می دهد:

"پاکستان تا قبل از حاکمیت دوباره طالبان به این فکر بودند که بعد از حاکمیت دوباره طالبان حتماً بیشترین سود را آنها بدست می آورند و طالبان صد در صد در اختیار آنان خواهد بود و گوش به فرمان و حرف شنو پاکستانی ها خواهند بود. محاسبه ای که پاکستان داشت امروز غلط ثابت شده و به خاطر این که بتوانند طالبان را تنبیه کنند و گوش به فرمان بسازند به عنوان یک وسیله فشار با استفاده از مهاجرین که طالبان در یک وضعیت خوب اقتصادی و سیاسی نیستند فشار بیشتر بالای طالبان وارد شود و گوش به فرمان شوند به اخراج مهاجرین دست می زنند."

پیش از این، نهادهای مختلف حامی حقوق بشر از پاکستان خواسته اند که روند اخراج مهاجران افغان را متوقف کند. آقای روفی رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان هم موافق است. او در ادامه چنین می گوید:

"جامعه جهانی باید در این رابطه پیشگام شود و زمینه را به گونه ای سازماندهی کند که مطابق به قوانین سازمان پناهجویان در سراسر جهان و سایر کنوانسیون ها باشد."

XS
SM
MD
LG