لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

درگیری احتمالی ایران و اسرائیل؛ میلیون ها مهاجر افغان نگران امنیت و سرنوشت خود اند


مهاجرین افغان در ایران
مهاجرین افغان در ایران

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در بارۀ وقوع احتمالی درگیری بین ایران و اسرائیل، مهاجران افغان مقیم ایران که عمدتاً به دلیل بیکاری و تهدیدات امنیتی به این کشور پناه برده اند، نگران امنیت و سرنوشت خود اند.

آنان می‌گویند که این گمانه زنی‌ها بر اوضاع کاری آنها تاثیر گذاشته است.

عزیزگل افغان بیگ، یکی از مهاجران افغان در ایران به رادیو آزادی گفت، او چند روز است که از کار بیکار شده است:

"نگرانی ما این است که اگر اینجا جنگ شود ما کجا پناه ببریم و دوماً این تنش‌ها تاثیرات خود را گذاشته است، قیمت دالر افزایش یافته است، کسانی که کار می‌کردند بیکار شدند، من خودم در یک شرکت کار در بخش حسابداری کار می‌کردم و اکنون بیکاری شدم."

مهاجرین افغان با اجرای کار های شاقه در ایران زنده گی خود را با دشواری سروسامان میدهند
مهاجرین افغان با اجرای کار های شاقه در ایران زنده گی خود را با دشواری سروسامان میدهند

در همین حال قدریه رضایی، یک فعال مدنی افغان در ایران نیز می‌گوید، اگر این حملات احتمالی صورت گیرد، زندگی هزاران افغان که به دلیل تهدیدات امنیتی از افغانستان به این کشور آمده اند، با مشکل روبه‌رو خواهد شد:

"عدۀ زیاد از مخالفان طالبان شامل فعالین مدنی و حقوق بشری و سایر فعالین اینجا حضور دارند که اگر به کشور برگردانده شوند، هم زندگی‌شان با خطر مواجه می‌شود و هم اقتصادشان ضعیف می‌شود، ما از اینکه احتمالات جنگ در ایران است، بسیار نگران هستیم. چون بهای سنگین را ما مهاجران خواهیم پرداخت."

در همین حال محمد صادق شینواری، آگاه نظامی می‌گوید که این تنش‌ها و درگیری‌های احتمالی بر اوضاع افغانستان و افغانان نیز تاثیر خواهد گذاشت:

"در صورت حملۀ ایران به اسرائیل، نه تنها که بر وضعیت اقتصادی و سیاسی هر دو کشور تاثیرات خواهد داشت و دامنۀ جنگ در منطقه گسترش خواهد یافت، بلکه بر وضعیت اقتصادی و سیاسی افغانستان ومردم افغانستان تاثیر منفی خواهد گذاشت."

بر اساس آمار وزارت داخلۀ ایران، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، میلیون‌ها افغان به ایران مهاجرت کرده اند و این وزارت شش ماه پیش شمار مهاجرین فاقد اسناد افغان در ایران را۵ میلیون تن اعلام کرده بود.

ساختمان قونسلگری ایران در دمشق پایتخت سوریه که هدف حمله راکتی قرار گرفت
ساختمان قونسلگری ایران در دمشق پایتخت سوریه که هدف حمله راکتی قرار گرفت

این نگرانی‌ها درحالی افزایش یافته که اسرائیل به تاریخ ۱۳ حمل به قنسولگری ایران در دمشق سوریه حمله کرد که در آن هفت مقام سپاه پاسداران به شمول محمد رضا زاهدی، فرمانده مسئول بخش سوریه و لبنان نیروی قدس این سپاه، کشته شد.

برخی از رسانه‌های امریکایی نیز به روز جمعه گزارش دادند که ایران تجهیزات حملۀ تلافی‌جویانه به اسرائیل را آماده کرده است.

تلویزیون سی ان ان از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که ایران در جواب حملۀ اسرائیل در دمشق پاسخی "مهم" خواهد داد، اما در عین حال این کشور نمی‌خواهد وارد درگیری‌های مسلحانه شود.

سی ان ان با استناد به ارزیابی بخش اطلاعاتی امریکا گفته است که ممکن ایران با استفاده از نیروهای نیابتی خود به حملۀ اسرائیل پاسخ دهد.

این درحالیست که بسیاری از کشورهای جهان از جمله جرمنی خواستار کاهش تنش‌ها بین این دو کشور شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG