لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

سیگار: شاخه ولایت خراسان گروه داعش، هشدار برای منطقه و تهدید به کشور های غربی است


تصویر منسوب به افراد داعش در تاجیکستان که در عراق و سوریه نیز فعالیت داشته اند
تصویر منسوب به افراد داعش در تاجیکستان که در عراق و سوریه نیز فعالیت داشته اند

سرمفتش ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" می گوید که شاخه ولایت خراسان گروه داعش، نه تنها در داخل افغانستان برای طالبان خطر جدی است، بلکه این گروه به امریکا و متحدان اینکشور هم به عنوان تهدید باقی مانده است.

سیگار روز جمعه (۱۲ اپریل) در شبکه ایکس، تویتر سابق در یک گزارش از این تهدید خبر داد و گفت که وزارت خارجه امریکا، این نگرانی ها را با طالبان شریک کرده و از آنها خواسته است تا به توافق سال ۲۰۲۰ در دوحه متعهد بمانند و با تروریستان مبارزه کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هفته گذشته به رادیو تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان گفت که برخی کشور ها در مورد شاخه ولایت خراسان گروه داعش مبالغه می کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

از جانب دیگر جنرال جوزیف ووتل که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا بود، در گفتگو با نشریه بزنس اینسایدر که به روز پنجشنبه نشر شد، گفته که برای داعش و گروه های مانند آن، وقت زیاد نیاز نیست تا دو باره سر بلند کنند و تقویت شوند.

شاخه ولایت خراسان گروه داعش در سال ۲۰۱۵ اندکی پس از آنکه این گروه خلافت را در عراق و سوریه اعلام کرد، از آغاز فعالیت هایش در افغانستان خبر داد.

نشریه آنلاین بزنس اینسایدر که مرکزش در شهر نیویارک امریکا است، گزارش داده که اخیراً حملات گروه داعش در افغانستان کاهش یافته اما حملات این گروه از افغانستان به سایر کشور ها بیشتر شده است.

در گزارش سیگار طوری یاد آوری شده که طالبان توانایی های داعش را برای حملات کمتر ساخته اند اما در ادامه گفته شده که این گروه تا هنوز توانایی عملیات در محلات مهم را دارد.

در گزارش به حمله بر تالار کنسرت در مسکو پایتخت روسیه در ۲۲ مارچ هم اشاره شده که در نتیجه ۱۴۰ تن کشته شدند و داعش مسئولیت آنرا پذیرفت.

تالار کنسرت در مسکو که توسط افراد داعش به تاریخ ۲۲ مارچ هدف قرار گرفت
تالار کنسرت در مسکو که توسط افراد داعش به تاریخ ۲۲ مارچ هدف قرار گرفت

شاخه ولایت خراسان گروه داعش، در ماه جنوری مسئولیت دو حمله انتحاری را در ایران نیز پذیرفت که در نتیجه آن نزدیک به صد تن کشته شدند.

همچنان طی دو سال گذشته، چندین حمله در پاکستان رخ داد و داعش ادعا کرده که جنگجویانش این حملات را به اجرا گذاشتند و همزمان در برخی کشور های آسیای میانه هم فعالیت های گروه داعش بیشتر شده است.

جنرال متقاعد، جوزیف ووتل می گوید که پیش از حاکمیت دوباره طالبان، ایالات متحده امریکا حضور گسترده استخباراتی در افغانستان داشت و توانایی تعقیب کردن داعش را نیز داشت.

همچنان به گفته ووتل، ایالات متحده به نیرو های افغان هم مشوره می داد که بر ضد داعش چگونه و در کجا عملیات کنند.

اما این جنرال امریکایی گفته که ستراتیژی مبارزه با تروریزم مانند آنست که کسی گیاه را درو می کند اما آن گیاه دو باره با قوت بیشتر می روید.

مرتبط

XS
SM
MD
LG