لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

باوجود اطمینان هایی که طالبان داده اند، مردم نگران حملات داعش در روز های عید اند


افراد طالبان در روی چاده ها برای تامین امنیت گشت زنی می کنند
افراد طالبان در روی چاده ها برای تامین امنیت گشت زنی می کنند

امروز روز نخست عید سعید فطر است. مسئولان امنیتی حکومت طالبان اطمینان می‌دهند که مردم می‌توانند در فضای امن خوشی عید را تجلیل کنند.

خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان در گزارش‌های خود به نقل از مسئولان امنیتی حکومت طالبان در ولایات مختلف گفته است، امسال تدابیر شدید امنیتی برای عید گرفته شده است.

اما افغانستان در ماه مبارک رمضان گواه رویدادهای امنیتی بود که خونین‌ترین آن حملۀ 21 مارچ شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) بر نمایند‌گی نوی کابل بانک در کندهار بود که در آن دست کم ۲۱ تن کشته و حدود ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

با وجود اطمینان‌دهی حکومت طالبان، شماری از باشند‌گان ولایت‌های مختلف می‌گویند، حوادث امنیتی اخیر آنان را ترسانده است و از حکومت طالبان می‌خواهند توجه بیشتری به تأمین امنیت داشته باشد.

جسد یکی از قربانیان رویداد حمله داعش به نوی کابل بانک در ولایت کندهار
جسد یکی از قربانیان رویداد حمله داعش به نوی کابل بانک در ولایت کندهار

احمدالله، باشندۀ ‌کابل به رادیو آزادی گفت:

"مردم از حوادث اخیر امنیتی بسبار می‌ترسند که در عید امسال کدام مشکل پیش نشود، اما از امارت اسلامی می‌خواهیم که امنیت را تأمین کند."

امید، باشندۀ بلخ می‌گوید، حوادث امنیتی اخیر در ماه رمضان مردم را زیاد هراسان ساخته است.

"اینکه امروز، روز نخست عید سعید فطر است به همین حاطر ما ترس داریم که انفجار نشود، چنانکه در ماه رمضان هم در برخی ولایات انفجار شد، افغانان زیادی را شهید کردند، امروز که عید است بسیاری از افغانان در این ترس و نگرانی اند که انفجار نشود."

اما محمد نسیم، باشندۀ کندهار می‌گوید، در این ولایت از چند روز به این سو تدابیر امنیتی شدید گرفته شده است.

"اینکه شب و روزهای عید است، مجاهدین بسیار تدابیر امنیتی شدید گرفتند، نه تنها در داخل شهر بلکه در راه‌های ورودی شهر هم چک‌پاینت‌های تعقیبی جور کرده اند، الحمدالله اینجا بلکل امنیت است، هیچ نگرانی و مشکلی نیست."

باشند‌گان ولایات مختلف درحالی نگرانی خود را در مورد امنیت شریک می‌کنند که شماری از آگاهان امور امنیتی هم به این باور اند که افراد شاخۀ خراسان داعش تلاش دارند در روزهای عید در شهرهای کلان حملاتی را انجام دهند.

اختر راسخ، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"داعش در این روزها بخصوص در روزهای عید تلاش می‌کند که در ننگرها، کابل، مزارشریف، کندهار و هرات حمله کنند تا در ذهن افغانان این خبر را جابجا کند که داعش وجود دارد."

بیرق و سمبول گروه داعش
بیرق و سمبول گروه داعش

اینکه حکومت طالبان تا چه حد تدابیر امنیتی را گرقته است در این مورد از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

با این وجود برخی گزارش‌هایی به نشر رسیده که افراد طالبان در کندهار در اطراف مسجدی که قرار است ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبرشان در آن نماز عید را ادا کند، موانع سمنتی گذاشتند.

برخی آگاهان امنیتی می‌گویند، این گونه تدابیر شدید امنیتی حکومت طالبان احتمالاً بخاطر حملات احتمالی افراد شاخۀ خراسان داعش است.

وزارت مالیۀ حکومت طالبان یک‌شنبۀ گذشته خبر داد که بخاطر پیشگیری از حوادث امنیتی معاش همه کارمندان اداره‌های دولتی در اداره‌های مربوطه‌شان داده می‌شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG