لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

پیام عیدی دو رئیس جمهور اسبق؛ «طالبان دروازه های مکاتب دختران را باز کنند»


محمد اشرف غنی و حامد کرزی روسای جمهور پیشین افغانستان
محمد اشرف غنی و حامد کرزی روسای جمهور پیشین افغانستان

به مناسبت فرا رسیدن عید رمضان، محمد اشرف غنی و حامد کرزی روسای جمهور سابق افغانستان در پیام های جداگانه، عید را به مردم افغانستان و همه مسلمانان جهان تبریک گفته اند.

این دو رهبر پیشین افغانستان با استفاده از فرصت از طالبان خواسته اند تا دروازه های مکاتب و پوهنتون ها را بروی دختران و زنان باز کنند.

جشن عید امسال در افغانستان در حالی برگزار می شود که مشکلات اقتصادی افغان ها را به شدت نگران ساخته، یکی از شنونده های رادیو آزادی در مورد چنین نظر خود را ابراز کرد:

"وضعیت اقتصادی مردم آنطوری که باید خوب باشد نیست، وضعیت خوبی ندارند."

از سوی دیگر هراس از حملات احتمالی داعش بر ایام عید سایه افگنده و تدابیر شدید امنیتی در کابل و سایر ولایات افغانستان به ویژه در قندهار اتخاذ شده است.

تصویر ملا هبت الله رهبر گروه طالبان
تصویر ملا هبت الله رهبر گروه طالبان

ملاهیبت الله آخندزاده رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید سعید فطر که روزشنبه منتشر شد، از مقامات طالبان خواسته که از اختلافات دوری کنند. او با تاکید بر موضوع بی اتفاقی گفته که دشمنان انتظار دارند، که مانند مجاهدینی که پس از پیروزی بر کمونیسم بین خود درگیر شدند، بین رهبران طالبان نیز اختلافات به وجود آید.

نجیب آزاد، تحلیلگر سیاسی و استاد پوهنتون در امریکا به این باور است که ملا هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان، کسانی را که احتمال داشت قدرت او را به آزمون بکشند، منزوی ساخته و قدرت زیاد را از آنها سلب کرده است:

"من فکر نمی کنم که ملا هیبت الله از کودتای داخلی دوستان خود هراس داشته باشد، زیرا همۀ مخالفان خودرا منزوی و سلب قدرت کرده، همۀ کسانیکه که در کندهار و ولایات غرب و جنوبغرب جابجا شده اند از وفاداران خود او هستند. ترس و افزایش تدابیر امنیتی، به خاطر هراس از حملات داعش و پروازهای اخیر طیارات بی پیلوت امریکایی بر فضای افغانستان و کندهار است که می تواند، فعالیت های استخباراتی را در زمین به همراه داشته باشد."

اخیراً شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که گفته می شود در مناطق کوهستانی در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان مستقر است، حملات مرگباری را بر شهر کرمان در ایران و مسکو پایتخت روسیه انجام داد.

تصویر آرشیف: رقابت فوتبال در اروپا
تصویر آرشیف: رقابت فوتبال در اروپا

گروه دولت اسلامی روزسه شنبه(۹ اپریل) در اعلامیه ای گفت که بر مسابقات این هفته لیگ قهرمانان اروپا حمله خواهد کرد.

در این اعلامیه که در ویب سایت"الاعظم"این گروه منتشر شده، نام استدیوم هایی های ورزشی لندن، پاریس و مادرید ذکر شده که داعش قصد حمله به آن ها را دارند.

اتحادیه فوتبال اروپا سهشنبه اعلام کرد که با وصف این تهدید گروه دولت اسلامی، بازیهای این هفته لیگ قهرمانان اروپا براساس برنامه پیش خواهد رفت.

در افغانستان، طالبان همواره تلاش کرده اند که تهدیدات ناشی از شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را کوچک جلوه دهند و حتی گفته اند که داعش را شکست داده اند و به گفتۀ طالبان تهدیدات ناشی از داعش از سوی دیگران بزرگ جلوه داده می شود.

XS
SM
MD
LG