لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

سازمان ملل: امسال سه میلیون کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا میشوند


یکی از افراد مبتلا به سوء تغذیه که در شفاخانه میرویس ولایت کندهار تحت تداوی قرار گرفته است
یکی از افراد مبتلا به سوء تغذیه که در شفاخانه میرویس ولایت کندهار تحت تداوی قرار گرفته است

برنامۀ جهانی غذا "دبلیو اف پی" در حساب ایکس خود از افزایش شمار افراد مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان می‌گوید، در سال گذشته شمار افراد مبتلا به سوء تغذیه مراجعه کننده به کلنیک‌های این سازمان در برخی مناطق افغانستان تا سه برابر افزایش یافته است.

"دبیلو اف پی" همچنان پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۴ شمار کودکان مبتلا به سوء تعذیۀ شدید در افغانستان به حدود سه میلیون تن خواهد رسید.

در ویدیویی که این سازمان به تاریخ ۸ اپریل در حساب ایکس خود نشر کرده، مونا شیخ، رئیس بخش سوء تغذیۀ این سازمان در افغانستان گفته است، برنامۀ جهانی غذا در سال روان تنها قادر به درمان ۱.۶ میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه خواهد بود.

یک داکتر در یکی از کلینیک های ولایت غور درحال معاینه طفل مبتلا به سوء تغذیه
یک داکتر در یکی از کلینیک های ولایت غور درحال معاینه طفل مبتلا به سوء تغذیه

مونا شیخ در این ویدیو گفته است، اکنون در تمام افغانستان ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز صحی فعال دارند که برای زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه خدمات درمانی ارائه می‌کنند. او در بخشی از این ویدیو افزوده است:

"سال گذشته انتظار داشتیم شمار زنان باردار و شیرده دچار سوء تغذیه به ۸۰۰ هزار برسد، اما این رقم از آنچه در کلنیک‌ها می‌دیدیم بیشتر شد و به ۱.۲ میلیون تن رسیده است، امسال متاسفانه احتمال بیشتر شدن آن وجود دارد."

به گفتۀ مونا شیخ، برنامۀ جهانی غذا اکنون توزیع کمک‌های غذایی به خانواده‌ها را کاهش داده است که سبب افزایش تعداد مبتلایان به سوء تغذیه خواهد شد.

یک تن از باشند‌گان کابل که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید، کودکش از ۱۱ روز به این سو به دلیل سوء تغذیه در شفاخانۀ صحت طفل بستری است.

او از فقر و ناداری شکایت دارد:

"تا ۹ ماه طفلم را شیر خشک دادم، بعد از آن دیگر نشد که بگیرم، طفلکم سوءتغذی شده، حالا آمدم در شفاخانه، ۱۱روز است که بستر هستیم، برای عید هم هیچ چیز نگرفتیم، توانش را نداریم، همینجا بستر هستم."

برنامۀ جهانی غذا در پست دیگری در حساب ایکس خود از کمبود شدید بودجه برای کمک‌رسانی در افغانستان نگرانی کرده است.

به دلیل افزایش بهای مواد خوراکی و فقر اقتصادی بسیاری از خانواده ها توان خرید مواد کافی غذایی را ندارند
به دلیل افزایش بهای مواد خوراکی و فقر اقتصادی بسیاری از خانواده ها توان خرید مواد کافی غذایی را ندارند

این سازمان با اشاره به تجلیل از عید از سوی خانواده‌ها که دور یک دسترخوان غذا جمع می‌شوند، گفته است که به دلیل کمبود بودجه در افغانستان، حتی در روزهای عید دسترسی به یک وعدۀ غذایی برای بسیاری‌ها دشوار خواهد بود.

یک تن از باشند‌گان کابل نیز به شرط گرفته نشدن نامش در گزارش به رادیو آزادی گفت، در سفره‌شان خبری از نان کافی و در خانه‌شان خبری از آماد‌گی عید نیست:

"روزه‌ام که کلش به همان حالت جگرخونی و شکم گرسنه و هیچی تیر شد، یک بچه دارم برایش کالا نگرفتم وسع و توانم نکشیده، شب عید است حیران ماندم چه کنم، سبا عید است نمی فهمم چه کنم."

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، افزایش بیکاری و بحران اقتصادی کم پیشینه‌ای دامنگیر مردم شده است.

بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا)، در سال جاری نزدیک به ۲۴ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG