لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

سخنگوی حکومت ایالت خیبرپختونخوا: پناهجویان افغان دارای اسناد نباید از پاکستان اخراج شوند


تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که کارت های ثبت شده اقامت دارند
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که کارت های ثبت شده اقامت دارند

سخنگوی حکومت محلی ایالت خیبرپختونخوا می گوید که پناهجویان افغان دارای اسناد نباید مورد بدرفتاری قرار گیرند یا از پاکستان اخراج شوند.

محمد علی سیف به روزنامه پاکستانی دان گفته که در مرحله نخست اخراج پناهجویان افغان، وظیفه آنها شناسایی و اخراج پناهجویان بدون سند از این ایالت بود.

سیف افزوده که در مرحله نخست تمامی افغان های بدون سند از خیبر پختونخوا اخراج شدند و به افغانستان باز گشتند.

به گفتۀ او اخراج این پناهجویان قابل توجیه بود اما به باورش اکنون اخراج و یا بدرفتاری با پناهجویان افغان که سند قانونی دارند، قابل توجیه هم نیست و نباید به اجرا گذاشته شود.

حکومت موقت پاکستان در ماه های اکتوبر و نومبر گذشته گفت که روند اخراج اجباری پناهجویان با سند افغان از آنکشور از پانزدهم اپریل آغاز خواهد شد.

روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

پناهجویان افغان دو نوع سند قانونی با خود دارند. کارت های ACC و POR.

ACC به معنای سند شناسنامه افغان هاست که روند توزیع آن بر اساس توافق حکومت پیشین افغانستان با پاکستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

POR به سندی گفته می شود که ثبت بودن پناهجویان نزد حکومت پاکستان را ثابت کند. این سند میان سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان به پناهجویان افغان توزیع شد.

میر احمد روفی رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفت که اکنون اعتبار شناسنامه پناهجویان افغان یا ACC از سوی حکومت پاکستان لغو شده است:

" مرحله دوم اخراج مربوط کارت های ACC است یعنی کارت های که دولت پاکستان توزیع کرده و آنرا ملغی قرار داد. منتظر استیم که اگر در مرحله سوم این موضوع مطرح شود. البته UNHCR و دولت پاکستان باید در این مورد تفاهم کنند."

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در پاکستان بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی افغان بسر می برند که 1.3 میلیون تن سند ثبت یا POR را در دست دارند، حدود ۸۴۰ هزار تن سند ACC یا شناسنامه شهروندی افغان را گرفته اند و متباقی هیچ گونه سند قانونی ندارند.

بر اساس آمار های سازمان ملل متحد، از اول نومبر پارسال تا اکنون بیش از ۵۵۰ هزار تن از پناهجویان افغان از پاکستان اخراج شده اند یا به خواست خود شان به افغانستان باز گشته اند.

حکومت پاکستان به صورت رسمی از آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان که اسناد در دست دارند چیزی نگفته.

اما در گذشته به آنها هشدار داده شده بود که از ماه اپریل روند اخراج پناهجویانی که شناسنامه شهروندی افغان یا ACC را در دست دارند، آغاز خواهد شد.

چندین تن از پناهجویان افغان در تماس با رادیو آزادی گفتند که مرحله دوم اخراج اجباری جدی نیست و فشار ها هم کاهش یافته است.

شکایت های زیادی وجود دارد که پولیس پاکستان نیز در این روز ها روند بازداشت افغانها را شدت بخشیده است
شکایت های زیادی وجود دارد که پولیس پاکستان نیز در این روز ها روند بازداشت افغانها را شدت بخشیده است

حکومت پاکستان می گوید پناهجویان افغان بدون سند از پاکستان را به خاطر نگرانی های امنیتی از آنکشور اخراج می کند.

مقام های پاکستانی، شماری از این پناهجویان را دخیل در حملات بر نیرو های امنیتی و غیرنظامیان در آنکشور می دانند، در حالی که این ادعا از سوی مقام های طالبان در افغانستان رد شده است.

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان نشان می دهد که پس از اگست سال ۲۰۲۱ و با حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان، بیش از ۶۰۰ هزار تن از شهروندان اینکشور به پاکستان پناه برده اند.

بیشتر آنها مشغول پیشبرد امور انتقال شان به کشور های سومی اند اما هزاران تن شان ادعا می کنند که در دو و نیم سال گذشته امور کاری شان معطل است و آنها در بی سرنوشتی بسر می برند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG