لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۲

وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان؛ در پانزده روز بیشتر از ۸ هزار تن اخراج شده اند


موتر های که مهاجرین افغان را از پاکستان به سرحد افغانستان منتقل می کنند
موتر های که مهاجرین افغان را از پاکستان به سرحد افغانستان منتقل می کنند

سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) در پاکستان گزارش داده که از اول تا ۱۵ ماه اپریل ۸ هزار و ۷۲ مهاجر افغان از این کشور به افغانستان برگشت کرده اند.

آی او ام درهماهنگی با کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان اطلاعات مربوط به بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان را ثبت کرده است که براساس آن، بیش از ۶ هزار تن این مهاجرین از طریق دروازۀ تورخم برگشت کرده اند.

به گفتۀ این سازمان، شمار برگشت کنندگان در دو هفتۀ اول ماه اپریل نسبت به دو هفتۀ آخر ماه مارچ ۷ درصد افزایش یافته است.

در گزارش آی او ام آمده است که ۷۱ افغان که اسناد قانونی نداشتند در این مدت اخراج شدند و از آغاز سال ۲۰۲۴ تا اکنون ۶۲ هزار و ۳۷۹ تن از طریق چهار گذرگاه مرزی وارد افغانستان شدند.

روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

در این گزارش دلایل بازگشت این مهاجرین به ترتیب ترس از بازداشت، فشارهای کشور میزبان، نبود کار و بار و عدم توانایی پرداخت کرایۀ خانه عنوان شده است.

این درحالیست که حکومت پاکستان چندی پیش اعلام کرد که عملیات اخراج مهاجرین افغان دارای کارت شهروندی افغان (ای سی سی) را به تاریخ ۱۵ ماه اپریل آغاز می‌کند و به این مهاجرین توصیه کرد که تا مهلت تعیین شده پاکستان را ترک کنند.

با گذشت ۵ روز از این مهلت تا به حال حکومت پاکستان در این باره هیچ موضع رسمی اعلام نکرده است، اماا این موضوع مهاجران افغان در پاکستان را نگران کرده است.

ظاهر پشتون، یک نمایندۀ مهاجران افغان در بلوچستان پاکستان به رادیو آزادی می‌گوید:

"به آنها چنین امکانات داده نمی‌شود که به وطن خود برگردند. آنها سرپرستی خانواده‌هایشان را به عهده دارند و قسمی که یو ان اچ سی آر کمک می‌کند، آنجا کمک نمی‌شود. موضوع دیگر این است که جایدادهای مهاجران افغان اینجا باقی می‌ماند و همچنان در آنجا امکانات زندگی مانند تحصیل فرزندان‌شان فراهم نمی‌شود."

از سوی دیگر برخی مهاجران افغان که اخیراً از پاکستان به کشورشان بازگشته اند به رادیو آزادی می‌گویند، به جز چند افغانی پول نقد برایشان کمک دیگری نشده است.

اکثر مهاجرین برگشت کننده با امکانات اندک در ولایات مختلف افغانستان زیر خیمه ها زنده گی می کنند
اکثر مهاجرین برگشت کننده با امکانات اندک در ولایات مختلف افغانستان زیر خیمه ها زنده گی می کنند

عبدالرازق، یکی از آنان که در کندهار زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت:

"به ما ۳۲۰۰ افغانی داده می‌شود، آن را هم گاهی برایمان نمی‌دهند، ما در خانۀ کرایی زندگی می‌کنیم، هشت هزار پول کرایه خانه است. با مشکلات روبه‌رو هستیم. کاروبار نیست. کدام موسسه برایمان کمکی نکرده است."

این درحالیست که کمیسیون رسیدگی به مهاجران بازگشتۀ حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود از برگشت روزانۀ ده‌ها مهاجر افغان خبر می‌دهد و می‌افزاید که این افراد برای کمک به موسسات معرفی می‌شوند.

حکومت پاکستان پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ روند اخراج اجباری مهاجران فاقد اسناد افغان را را آغاز کرده بود که تا به حال ادامه دارد.

بر اساس آمار آی او ام، از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ تا ۱۵ اپریل، بیش از ۱۵۳ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشت کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG