لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

ایران روند اخراج مهاجرین افغان را نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داده است


تعدادی از مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند
تعدادی از مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند

خبرگزاری جوانان ایران روز چهارشنبه به نقل از احسان حیدری، مدیر کل اتباع خارجی و مهاجرین گفته است که اخراج مهاجرین را سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند.

احسان حیدری گفته است که در نوروز سال روان بیش از ۸هزار مهاجر غیر قانونی افغان در پارک‌های عمومی بازداشت و به کمپ‌های تبعید فرستاده شدند.

به گزارش خبرگزاری جوانان ، آقای حیدری گفته است که تا آخرین مهاجر غیرقانونی افغان در تهران، اداره تحت امر وی به جمع آوری مهاجران ادامه می‌دهد.

سرپرست اداره کل اتباع و امور مهاجرین ولایت تهران افزوده است که این اداره در نو روز سال گذشته نیز بیش از ۷هزاز مهاجر افغان رادر ‌پارک‌های تفریحی بازداشت و به افغانستان بازگشت داده بود.

حکومت ایران اخیرا بازداشت و اخراج اجباری مهاجرین افغان را سرعت بخشیده است.

تعدادی از مهاجرین افغان در ایران
تعدادی از مهاجرین افغان در ایران

با این حال مهاجران افغان که اخیرا از سوی ایران بازداشت و به افغانستان بازگشتانده شده‌اند، از بدرفتاری پولیس ایران شکایت می‌کنند و مهاجرین افغان در تهران می‌گویند از هراس پولیس از خانه بیرون شده نمی‌توانند.

یک تن از مهاجران تازه بازگشت کنندهٔ افغان از ایران می‌گوید نزدیک یک ماه پیش در محل کارش از سوی پولیس بازداشت و اخراج شده است.

او به رادیو آزادی گفت، با برخورد خشن پولیس مواجهٔ است:

«ما را از سر کار با یک پسر دیگر‌که او هم افغان بود گرفتند، بردند طرف کمپ، کمپ بسیار کثیف بود، درست غذا نمی‌رسید، به بهانه‌های مختلف پول می‌گرفتند از بعد آوردن سرمرز افغانستان در مشهد نگهداری می‌کردند آن‌جا هم خیلی آذیت کردند»

سونیا، مثبت شوهر و‌پنج فرزندش در تهران زندگی می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت، به تنهایی بار مصارف را به دوش می‌کشد، تا شوهرش با خطر اخراج و بازداشت روبه‌رو نشود:

«زندگی این‌جا خیلی مشکل شده، مردان نمی‌توانند سر کار بروند همیشه در خانه هستند، خودم یکجا خیاطی می‌کنم،آخر ماه که معاش می‌گیرم تنها کرایهٔ خانه می‌شود دیگر مصارف اصلا پوره نمی‌شود نمی‌تواتیم زندگی خود را این‌جاپیش ببریم.»

این درحالیست که روز یک‌شنبهٔ هفتهٔ روان نیز ورود مهاجران غیر قانونی به سه شهر گناوه، دیلم و عسلویهٔ بوشهر این کشور از سوی ادارهٔکل اتباع خارجی و مهاجرین این شهر منع اعلام شد.

مهاجرین افغان در ایران کار های شاقه انجام مید هند تا بتوانند از خانواده های خود حمایت کنند
مهاجرین افغان در ایران کار های شاقه انجام مید هند تا بتوانند از خانواده های خود حمایت کنند

حکومت ایران پیش از این نیز از طرح اخراج حدود پنج میلیون مهاجر غیر قانونی افغان در این کشور یاد کرده و بر اساس گزارش‌هاروزانه هزاران تن به شمول زنان و کودکان را از این کشور اخراج می‌کنند.

از سوی هم حکومت پاکستان اخراج اجباری مهاجران دارای اسناد و فاقد اسناد را در سراسر این‌ کشور دوباره آغاز کرده است.

نوامبر سال گذشتهٔ میلادی نیز در روند نخست عملیات اخراج اجباری از این کشور بیش از ۵۰۰هزار مهاجر اخراج شده است.

برخی از مهاجران افغان از سال‌ها به این سو در ابران و‌پاکستان زندگی می‌کنند، اما برخی دیگر شان پس از حاکمیت طالبان بنابرمشکلات امینتی و بی‌کاری افغانستان را ترک کردند که اکنون به گفتهٔ آن‌ها بازگشت شان زندگی آن‌ها را دوباره با خطر و تهدید مواجهٔ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG