لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

ترور یک سرباز اسبق افغان و ناپدید شدن تعدادی از مهاجرین در پاکستان نگرانی های را بر انگیخته است


تعدادی از خانواده های مهاجر افغان در شهر اسلام آباد پاکستان
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان در شهر اسلام آباد پاکستان

ترور یک سرباز پیشین امنیت ملی نظام جمهوری پیین در ایالت پنجاب و ناپدید شدن سه مهاجر افغان در شهر اسلام‌آباد پاکستان، سبب نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر و شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد شده است.

شورای مهاجرین افغان در اسلام آباد که با خانواده‌های افراد ناپدید شده در تماس است، می‌گوید، با گذشت سه روز تا هنوز هیچ اطلاعی در بارۀ سرنوشت این افراد در دست نیست.

میراحمد رووفی، رئیس این شورا به رادیو آزادی گفت:

"از روز پنج‌شنبه به این طرف سه نفر لادرک می‌شود، اعضای خانواده‌اش به پولیس و ارگان‌های مربوطه مراجعه می‌کند، هیچ پاسخ مثبت و منفی برایشان داده نمی‌شود، یک جوان دیگر که تازه وارد پاکستان شده به شهادت می‌رسد که این قابل تشویش است، اگر جلو این گونه رویدادها گرفته نشود، خدای ناخواسته مهاجرین به بیماری روحی و روانی گرفتار شده و یک فاجعۀ انسانی رخ خواهد داد."

نیروهای پولیس نیز در این اواخر بار دیگر میزان بازداشت افغانهای مهاجر را در شهر های مختلف پاکستان افزایش داده اند
نیروهای پولیس نیز در این اواخر بار دیگر میزان بازداشت افغانهای مهاجر را در شهر های مختلف پاکستان افزایش داده اند

به اساس معلومات شورای مهاجران افغان در اسلام آباد، مهاجرین ناپدید شده به نام‌های حاجی عبدالواحد رسولی و حاجی نسیم، باشندگان ولایت بلخ و سید حرمت‌الله، باشندۀ ولسوالی ده سبز ولایت کابل از شهر اسلام آباد پاکستان لادرک شده و با گذشت سه روز هنوز خبری از سرنوشت آنها در دست نیست.

این شورا می‌گوید، سید نور، باشندۀ ولایت تخار و سرباز امنیت ملی نظام پیشین که بیست روز قبل از ایران وارد پاکستان شده بود، به روز شنبه، اول ثور در منطقۀ سیالکوت ایالت پنجاب ترور شده است.

خانواده‌های افراد ناپدید شده به دلیل حساسیت موضوع نخواستند با ما صحبت کنند، اما با تلاش‌های زیاد موفق به تماس با خانوادۀ سید نور نشدیم.

درهمین حال یک نهاد به نام فدراسیون بین المللی مدافعین حقوق بشر در تبعید با تأیید این موردها نیز نگران وضعیت مهاجرین افغان‌ در پاکستان بوده و بر حفاظت از آنان تأکید می‌کند.

سمیع‌الله عزیزی، رئیس این فدراسیون به رادیو آزادی گفت:

"نگرانی مدافعین حقوق بشر این است که اینجا در پاکستان اکثراً مدافعین حقوق بشرهستند، اشخاص خبره، استادان دانشگاه، و کلا، قضات، سارنوالان، روزنامه‌نگاران، شاعران و همه افراد هستند که در معرض خطر قرار دارند. باید از این افراد سازمان ملل و نهادهای مهاجرپذیر محافظت کنند و بخاطر انتقال‌شان به کشورهای امن اقدامات جدی نمایند."

این نهاد درپیوند به رویدادهای اخیردر برابر مهاجرین افغان در پاکستان اعلامیه‌ای را نیز نشر کرده است.

در اعلامیه گفته شده است که بیشتر مهاجران افغان پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به علت تهدیدات امنیتی کشورشان را ترک کردند و نزدیک به سه سال است که در پاکستان منتظر طی مراحل شدن پرونده‌های مهاجرت‌شان هستند.

احمد هنایش خبرنگار رادیو آزادی که چندی قبل در شهر اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت و زخمی شد
احمد هنایش خبرنگار رادیو آزادی که چندی قبل در شهر اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت و زخمی شد

این نهاد مدعی شده که برگشت بیشتر این مهاجرین به افغانستان خطرات بازداشت، شکنجه و حتی مرگ را به همراه دارد.

پیش از این احمد هنایش، خبرنگار رادیوآزادی در منطقۀ دیپلومات‌نشین شهر اسلام آباد مورد سوءقصد افراد مسلح ناشناس قرارگرفته و از ناحیه سر و پا زخم برداشت.

این درحالیست که در کنار این رویدادها در داخل پاکستان، روند اخراج مهاجران افغان از سوی حکومت پاکستان ظاهراً شدت گرفته است.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، تنها به روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبۀ گذشته ۹۹۲ مهاجر افغان به گونۀ اجباری از پاکستان برگشت داده شده اند.

XS
SM
MD
LG