لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

دیدبان حقوق بشر و سازمان ملل خواهان تجدید نظر در طرح جدید بریتانیا در مورد مهاجرین شدند


مهاجرین با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند برای زنده گی بهتر به کشور های کشور های اروپایی و امریکایی بروند
مهاجرین با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند برای زنده گی بهتر به کشور های کشور های اروپایی و امریکایی بروند

در ادامۀ واکنش‌ها به لایحۀ تازۀ بریتانیان برای اعزام پناجویان غیرقانونی از این کشور به رواندا، برخی کمیشنری‌های ملل متحد و دیدبان حقوق بشر می‌گویند که این لایحه حقوق بشری پناهجویان را نقض می‌کند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و ولکر ترک، کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد روز سه‌شنبه در یک اعلامیۀ مشترک در ژینوا از دولت بریتانیا خواستند که در بارۀ فرستادن مهاجرین و پناهجویان غیرقانونی به رواندا تجدید نظر کند و در عوض برای رسیدگی به سرازیر شدن غیرقانونی مهاجرین و پناهجویان به دنبال راه‌هایی در مطابقت با قوانین بین‌المللی و حقوق بشر باشد.

اعلامیه می‌افزاید، این لایحه برای پناهجویانی که حتا با تهدیدات روبه‌رو باشند، فرصت دفاع از خود در برابر اخراج را نمی‌دهد و همچنان در این لایحه بر خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه، شرایط پناهجویان نادیده گرفته می‌شود.

ولکر ترک، کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد
ولکر ترک، کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد

همزمان دیدبان حقوق بشر تأکید می‌کند که این لایحۀ بریتانیا تعهدات داخلی و بین‌المللی این کشور برای حقوق بشر را نقض می‌کند و به افرادی که برای امنیت به این کشور پناه آوردند، آسیب می‌رساند.

دیدبان حقوق بشر ناوقت روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود گفته است، پارلمان بریتانیا با چشم پوشی از حقایق این لایحه را تصویب کرده است که رواندا را "امن" اعلام می‌کند تا امکان فرستادن پناهجویان را فراهم کند.

به گفتۀ این سازمان، این لایحه حکم یک دادگاه عالی را که رواندا را "کشور سوم امن" برای ارسال پناهجویان نمی‌داند، نقض می‌کند، زیرا به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، ممکن پناهجویان در این کشور بدرفتاری‌هایی را تجربه کنند.

دیدبان حقوق بشر تأکید می‌کند که این طرح بریتانیا تعهدات داخلی و بین‌المللی این کشور برای حقوق بشر را نقض می‌کند و به افرادی که برای امنیت به این کشور پناه آورده اند، آسیب می‌رساند.

در همین حال برخی پناهجویان افغان که در دو سال اخیر به بریتانیا رفتند و هنوز پرونده‌های مهاجرتی‌شان بررسی نشده است، از اجرایی شدن این لایحه نگران اند.

یک تن از آنان که ۹ ماه پیش به این کشور رفته است و نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"طرح رواندا تشویش‌هایی را ایجاد کرده است، چون ما به امید پناهندگی اینجا آمدیم، اما این طرح تمام امیدهای ما را زیر سوال می‌برد. نگرانی زیاد است برای افغان‌ها که در کشور شرایط سختی است و با سابقه‌ای که ما داریم برای ما بسیار خطرساز است."

احمد ظفر، یک پناهجوی دیگر افغان در بریتانیا می‌گوید:

"به شمول خودم افغان‌هایی که وضعیت پناهندگی‌شان معلوم نیست که قبول می‌شود یا رد می‌شود، این نگرانی را بین ما ایجاد کرده است، چون ما گزینۀ رفتن به افغانستان را نداریم، امیدوار هستیم جامعۀ جهانی و مراجع حقوق بشر یک بار دیگر به این مسأله بنگرند."

همزمان با این نهاد حقوق بشر افغان در بریتانیا در صحفۀ ایکس خود نوشته است، قرار است تا ۵ نهاد حمایت از پناهجویان در سکاتلند بریتانیا راه پیمایی را برای جلوگیری از اجرای این طرح برگزار کنند.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا

این طرح ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا برای فرستادن مهاجرین و پناهجویان غیرقانونی به رواندا روز سه‌شنبه رای پارلمان این کشور را بدست آورد.

براساس این لایحه، پناهجویانی که اول جنوری سال ۲۰۲۲ از طریق غیرقانونی به این کشور آمدند به روندا فرستاده می‌شوند تا پرونده‌های مهاجرتی‌شان بررسی شود و یا به کشور دیگر درخواست پناهندگی بدهند.

نخست وزیر بریتانیا گفته که اولین پروازهای انتقال این پناهجویان و مهاجرین اوایل ماه جولای امسال آغاز خواهد شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG