لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

آغاز مرحله دوم اخراج مهاجرین افغان از پاکستان؛ سازمان های بین المللی نگران اند


روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

درحالی حکومت پاکستان از برخی افغان‌ها خواسته که تا فردا سه‌شنبه از این کشور خارج شوند، ادارۀ بین‌المللی مهاجرت (آی او ام)، شورای مهاجرین ناروی، شورای مهاجرین دنمارک و ۹ سازمان دیگر از مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده ‌اند.

این سازمان‌ها در یک گزارش مشترک که روز یک‌شنبه آن را منتشر کردند، نوشته ‌اند، با درنظرداشت شمار مهاجران بازگشت کننده به افغانستان، به منابع اضافی در بخش حمایت، جابجا شدن، خدمات صحی و معارف به آن‌ها نیاز است.

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که حکومت پاکستان اواخر مارچ سال روان میلادی اعلام کرد که روند اخراج مهاجران افغان دارای کارت‌های ای سی سی و پی او آر را آغاز می‌کند.

هرچند حکومت پاکستان رسماً در این مورد چیز نگفته است، اما برخی از مهاجران افغان و نهاد‌‎ها حمایت از مهاجران افغان در پاکستان تأیید کرده اند که در برخی از مناطق از مهاجرینی که کارت‌های پی او آر و ای سی سی را دارند خواسته شده تا فردا از این کشور خارج شوند.

در مرحله دوم اخراج افغانها از پاکستان کسانی هدف قرار میگیرند که کارت های اقامت دارند
در مرحله دوم اخراج افغانها از پاکستان کسانی هدف قرار میگیرند که کارت های اقامت دارند

منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"آن‌ها به این منطقه‌ها می‌روند و می‌گویند که تا فردا به خواست خود بروید، در پشین، چمن و پختونخواه جنوبی در بلوچستان برای بعضی‌ها گفته شده که دارندگان کارت پی او آر نیز خارج شوند، یعنی آن‌جا این تفاوت را در نظر نمی‌گیرند که کی کارت پی او آر و کی کارت ای سی سی دارد."

یک مهاجر افغان در منطقۀ پشین خیبرپختونخواه جنوبی به شرط عدم افشای نامش به رادیو آزادی تأیید کرد که از او خواسته شده تا فردا به افغانستان برود.

"اینجا نزدیک به ۱۵۰ خانواده هستیم، حال می‌‎گویند بروید، در قریهٔ ما همه مردم کارت‌های سبز پی او آر را دارند."

اما ۱۲ سازمان به شمول ادارۀ بین المللی مهاجرت (آی او ام)، شورای مهاجرین ناروی (ان ار سی) و شورای مهاجرین دنمارک (دی آر سی) می‌گویند، بر اساس تغییر وضعیت سیاسی در پاکستان، ممکن نزدیک به ۵۰ هزار خانواده که دارای کارت‌های پی او آر و ای سی سی هستند به افغانستان بازگردانده شوند.

در همین حال برخی از مهاجران افغان دارای کارت‌های ای سی سی و پی او آر به رادیو آزادی گفته‌اند، مهلت بسیار کمی برای برگشت آنان به افغانستان داده شده است و حیران اند که چگونه دارایی و معاملات‌شان را جمع کنند و به افغانستان برگردند.

زمری که از ۳۵ سال به این سو در راولپندی پاکستان زندگی می‌کند و کارت پی او را نیز دارد، به رادیو آزادی گفت:

"حال ما بسیار می‌ترسیم که ما را اخراج نکنند، کار و بار و تجارت ما این‌جا است، ما بسیار به تشویش هستیم، از حکومت پاکستان و جامعهٔ جهانی می‌خواهیم که یا کارت‌های ما را تمدید کنند و یا به ما وقت بدهند که سرمایه‌های خود را جمع‌آوری کنیم."

گزارش های وجود دارد که پولیس پاکستان در بسیاری از مناطق به دنبال افغانهای مهاجر است
گزارش های وجود دارد که پولیس پاکستان در بسیاری از مناطق به دنبال افغانهای مهاجر است

یک مهاجر دیگر افغان به شرط عدم نشر نام و صدایش به رادیو آزادی گفت، برایش خبر داده شده تا به افغانستان برگردد، اما به گفتهٔ او، تا کنون جبراً برای اخراج‌اش اقدامی صورت نگرفته است.

این درحالیست که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان امروز در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که در دو روز گذشته ۲۴ خانواده که ۱۰۳ تن می‌شوند به گونهٔ اجباری از پاکستان اخراج شده‌اند.

به اساس معلومات شورای عالی مهاجرت سازمان ملل متحد، کارت‌های پی او آر در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به حدود ۲.۱۵ میلیون افغان از سوی آن‌ها داده شده بود.

در کنار این، در سال ۲۰۱۷ به اساس یک موافقت میان حکومت‌های افغانستان و پاکستان، برای مهاجران افغان کارت‌های ای سی سی داده شد که به اساس تخمین یو ان اچ سی آر، تعداد شان به ۸۴۰هزار تن می‌رسد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG