لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

در آستانه آغاز مرحلهٔ دوم اخراج مهاجرین افغان از پاکستان، بسیاری از خانواده ها به بیماری های روانی دچار شده ند


تعدادی از مهاجرین افغان دارنده کارت های ویژه که نگران اخراج از پاکستان اند
تعدادی از مهاجرین افغان دارنده کارت های ویژه که نگران اخراج از پاکستان اند

در حالی که دو روز به ضرب‌الاجل پاکستان برای آغاز عملیات اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد و دارندگان کارت‌های ای سی سی باقی مانده است، منیزه کاکر، عضو کمیتهٔ مشترک اقدام برای مهاجران و وکیل مدافع مهاجران افغان در شهر کراچی می‌گوید، با نزدیک شدن این مهلت، این مهاجرین با بیماری‌ها و فشارهای مختلف ذهنی دچار شده‌اند.

او به رادیو آزادی گفت، در روز‌های عید به خانه‌های برخی افغان‌ها رفته بود و وضعیت آن‌ها را از نزدیک بررسی کرده است:

"در روزهای عید ما به مناطقی که افغان‌ها هستند رفته بودیم، برای ما گفتند نه ماه رمضان را در آرامش سپری کردند و نه هم روزهای عید را به خوشی تجلیل کردند، ما که دیدیم بیشتر افغان‌ها با بیماری‌ها مختلف ذهنی دچار شده‌اند، برای آن‌ها بیماری‌ها مختلف فشار خون پیدا شده است."

همزمان برخی از مهاجران افغان به رادیو آزادی ادعا می‌کنند که در مناطق مختلف پاکستان آزار و اذیت مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان آغاز شده است.

گزارش های وجود دارد که پولیس میزان عملیات جستجو و اذیت و آزار افغانها را در شهر های مختلف پاکستان بار دیگر افزایش داده است
گزارش های وجود دارد که پولیس میزان عملیات جستجو و اذیت و آزار افغانها را در شهر های مختلف پاکستان بار دیگر افزایش داده است

حقیار، یک مهاجر افغان در منطقهٔ چکوال پنجاب پاکستان که کارت ای سی سی یا کارت شهروندی افغان را دارد، به رادیو آزادی گفت:

"هنوز تاریخ ۱۵‌ام نرسیده است، آن‌ها مصروف هجوم بردن به هر جا هستند و افغان‌ها را بازداشت می‌کنند، از آن‌ها پول می‌گیرند، اما این‌جا بیشتر پول ما بند است، کار و بار ما این‌جا است، اگر به آن‎‌جا (افغانستان) برویم، همه‌چیز ما این‌جا می‌ماند، آن‌جا هم وضعیت خوب نیست و این‌جا پولیس آزار و اذیت ما را آغاز کرده است."

احمد، یک مهاجر دیگر افغان مقیم در خیبرپختونخواه پاکستان به رادیو آزادی گفت:

" پیش از موقع تعین کردۀ حکومت پاکستان، پولیس افغان‌ها را آزار و اذیت می‌کند، حتی به خانه‌ها می‌آیند، ما را آزار می‌دهند. روز گذشته پسر کاکایم را بازداشت کرده بودند و در بدل پول او را رهایش کردیم، ما از یو ان اچ سی آر می‌خواهیم که بالای حکومت پاکستان فشار وارد کند تا از این تصمیم خود صرف نظر کند."

این مهاجر افغان مدعی است که به دلیل ترس از بازداشت شدن، در روزهای عید سعید از خانه‌هایشان بیرون نشدند و عید را به خوشی تجلیل نکرده‌اند.

تلاش کردیم از جوانب دخیل به ویژه سفارت حکومت طالبان در اسلام‌آباد، از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در افغانستان و قیصر افریدی، سخنگوی ادارهٔ یو ان اچ سی آر در پاکستان بپرسیم، اما هیچ کدام به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما منیزه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در شهر کراچی می‌گوید، به نظر می‌رسد که پاکستان در بخش اخراج مهاجران افغان به خواست هیچ جانبی پاسخ مثبت نداده است و هنوز هم بر تصمیم خود پافشاری دارد.

پیش از این سایر سازمان‌های بین‌المللی از پاکستان خواسته‌ بودند که تصمیم‌اش را مبنی بر آغاز مرحلۀ دوم عملیات اخراج مهاجران افغان پس بگیرد.

بیشتر از پنجصد هزار مهاجر افغان در جریان ماه های گذشته از پاکستان اخراج شده اند
بیشتر از پنجصد هزار مهاجر افغان در جریان ماه های گذشته از پاکستان اخراج شده اند

پاکستان تصمیم گرفته است که روند اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان را به تاریخ ۱۵ام اپریل یعنی دوشنبۀ هفتۀ جاری آغاز کند.

در این میان افغان‌های نیز شامل اند که کارت‌های ای سی سی (کارت شهروندی افغان) دارند.

دارندگان این کارت‌ها مهاجرینی اند که از سال‌ها به این‌سو در پاکستان زندگی می‌کنند وحکومت پاکستان در سال ۲۰۱۷ برایشان این کارت‌ها را توزیع کرده بود.

به اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) تعداد این مهاجران به ۸۸۰ هزار نفر می‌رسد که اکنون مدت اعتبار اسنادشان به پایان رسیده است.

پاکستان در جریان مرحلۀ نخست عملیات اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان از خاک‌اش که در ماه نوامبر سال گذشتهٔ میلادی آغاز کرده بود، بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است.

XS
SM
MD
LG