لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

خواجه محمد آصف: افغانستان منبع تروریسم برای پاکستان است


خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

یک روز پس از حمله بر شهروندان چین در منطقه بیشَم پاکستان، وزیر دفاع این کشور، افغانستان را منبع تروریسم برای کشورش خوانده است.

خواجه محمد آصف دیروز (۲۷ مارچ) در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت که با وضع تدابیر شدید در مرز‌های دو کشور، پاکستان از ورود تروریستان به این کشور جلوگیری خواهد کرد.

او افزوده که تمامی اصول بین‌المللی مرزی در گذرگاه‌ها میان پاکستان و افغانستان عملی خواهد شد.

آصف همچنان حکومت طالبان را متهم کرده که از پناهگاه‌های تروریستان آگاهی دارد اما اقدامی برای مبارزه در برابر آنها روی دست نگرفته است.

حکومت طالبان تاکنون به این اظهارات واکنش نشان نداده اما پیش از این گفته بود که به هیچ کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان به قصد حمله بر کشور دیگری داده نخواهد شد.

پاکستان تاکنون بار‌ها از حکومت طالبان خواسته تا در برابر تحریک طالبان پاکستان، "تی تی پی" مبارزه جدی کند زیرا به ادعای اسلام آباد، این گروه در افغانستان مستقر است و پناهگاه دارد.

پاکستان در ۱۸ ماه مارچ، پس از کشته شدن هفت سرباز آن کشور در منطقه میر علی، حملات هوایی را بر ولایت‌های خوست و پکتیکا انجام داد.

مقام‌های طالبان آن زمان گفتند که در این حملات، ۸ غیرنظامی، شامل پنج زن و سه کودک کشته شدند.

وزیر دفاع پاکستان در روزی افغانستان را منبع تروریسم در آن کشور دانست که آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به سفارت چین در اسلام آباد رفت، آنهم برای همدردی با سفیر آن کشور پس از کشته شدن پنج شهروند چین در یک حمله انتحاری.

زرداری به سفیر چین دیروز گفت که مسئولان حمله بازداشت و به عدالت کشانده خواهند شد.

او افزوده که چنین رویداد‌ها برای پاکستان قابل پذیرش نیست و کشورش با تروریستان به مبارزه جدی ادامه می‌دهد.

حمله انتحاری سه ‌شنبه، یک موتر حامل کارمندان چینی را در منطقه بیشَم ولسوالی شانگله هدف قرار داد که در نتیجه شش تن به شمول یک پاکستانی کشته شدند.

بر اساس گزارش ها، تمامی پنج شهروند چین در یک بند برق کار می کردند و هنگام رفتن به سوی کار، هدف حمله قرار گرفتند.

تا هنوز کسی یا گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما در گذشته مسئولیت بسیاری از رویداد‌های امنیتی در پاکستان را، تحریک طالبان پاکستان، گروه داعش و جدایی طلبان بلوچ می پذیرفتند.

در واکنش به رویداد‌های امنیتی که پاکستان شورشیان مستقر در افغانستان را مسئول آن می داند، اسلام آباد اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان را آغاز کرد. مقام‌های پاکستانی گفته اند که مرحله دوم اخراج این پناهجویان پس از عید فطر آغاز خواهد شد، اعلامی که با واکنش‌ها و نگرانی‌های جدی افغان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری همراه شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG