لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

آغاز کمپاین واکسین ضد پولیو در افغانستان؛ ۱۱ میلیون طفل واکسین و ویتامین A دریافت میکنند


تصویر آرشیف: جریان تطبیق واکسین ضد پولیو در کابل
تصویر آرشیف: جریان تطبیق واکسین ضد پولیو در کابل

کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان امروز دوشنبه در ۲۹ ولایت افغانستان آغاز شد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در این کمپاین چهار روزه که به کمک چندین نهاد تطبیق می‌شود، حدود یازده میلیون کودک زیر پنج سال، واکسین پولیو و ویتامین A دریافت خواهند کرد.

داکتران می‌گویند که ویتامین A نقش موثری در تقویت بینیایی، تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با بیماری‌ها و تسریع رشد و نمو دارد.

داکتر عبدالقدوس بریالی، رئيس مرکز عملیاتی محو پولیو در وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

" امروز در تمام افغانستان کمپاین شروع شد، به جز برخی از ولایات مانند بدخشان، لغمان، دایکندی، غور و بامیان که به دلیل بارش ها با تاخیر در آن کمپاین آغاز می شود، در بدخشان و لغمان فردا شروع می شود و در دیگر ولایات ۱۰ تا ۱۵ روز بعد آغاز می‌شود."

از مردم خواسته شده است که با آوردن اطفال شان جهت دریافت واکسین، با این کمپاین همکاری کنند
از مردم خواسته شده است که با آوردن اطفال شان جهت دریافت واکسین، با این کمپاین همکاری کنند

او از خانواده‌ها خواست که در تطبیق واکسین برای کودکان‌شان همکاری کنند.

از سوی دیگر کمال شاه سید، مسئول پیشین ارتباط برنامۀ محو پولیو در صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، تابستان زمان شیوع ویروس پولیو است و به دلیل بازگشت مهاجرین از پاکستان و بارش و سیلاب‌ها در ولایات، باید دقت بیشتر در تطبیق واکسین صورت بگیرد:

"باید مسئولین صحت عامه اطمینان حاصل کنند که بیشتر از 95 درصد از کودکان را واکسین تطبین کنند، زیرا آغاز فصل گرمی است و خطر بیماری بیشتر است و همچنان برگشت مهاجران افغان از پاکستان این خطر را بیشتر می‌سازد."

شگوفه، باشندۀ ولسوالی خوگیانی ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید، یک کودکش که از واکسین پولیو محروم شده بود، حالا دچار بیماری فلج شده است:

"من دو طفل دارم، یکی را واکسین کرده بودم، یکی را واکسین نکرده بودم، حالا او به فلج اطفال مبتلا شده است، می‌خواهم او را هم واکسین کنم، اما در قریۀ ما واکسین نیست، در قریۀ ما امسال هیچ کس برای واکسین نه آمده است."

وارث خان صادق، یک تن از باشندگان اچین ننگرهار می‌گوید، او کودکانش را واکسین می‌کند و از دیگر خانواده‌ها هم می‌خواهد که اطفال‌شان را واکسین کنند:

"من خودم تمام اطفال خانواده را واکسین می‌کنم. از تمام پدر و مادرها می‌خواهم که اطفال‌شان را واکسین کنند و زندگی آنها را نجات دهند."

کمپاین تطبیق واکسین در ۲۹ ولایت افغانستان چهار روز ادامه می یابد
کمپاین تطبیق واکسین در ۲۹ ولایت افغانستان چهار روز ادامه می یابد

هرچند از آغاز سال میلادی تا کنون هیچ مورد مثبت بیماری پولیو در افغانستان گزارش نشده است، اما در سال ۲۰۲۳ سه مورد مورد آن در ولایت ننگرهار ثبت شده بود.

اما پاکستان دو مورد مثبت این ویروس را در سال ۲۰۲۴ ثبت کرده است.

پیش از این سازمان جهانی صحت و برخی دیگر سازمان‌ها ابراز نگرانی کردن بودند که بازگشت مهاجران افغان از پاکستان خطر شیوع این ویروس را بیشتر می‌سازد.

این درحالیست که نخستین لابراتوار تشخیص پولیو در ماه فبروری امسال با حمایت شبکۀ لابراتوار جهانی پولیو و سازمان جهانی صحت در کابل افتتاح شد.

پولیو یا فلج اطفال یک بیمار ویروسی و غیرقابل درمان است که سبب فلج کودکان می‌شود و تنها راه جلوگیری از آن تطبیق واکسین است.

افغانستان و پاکستان دو کشوری است که تا کنون در آنها پولیو یا فلج کودکان ریشه کن نشده است.

XS
SM
MD
LG