لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

حکومت طالبان حملات هوایی اردوی پاکستان را «تجاوز بر حریم افغانستان» دانسته با حملات متقابل توپخانه پاسخ داد


پس از حملات هوایی پاکستان طالبان برخی از نقاط را در آنسوی خط دیورند با حملات توپخانه هدف قرار داده اند
پس از حملات هوایی پاکستان طالبان برخی از نقاط را در آنسوی خط دیورند با حملات توپخانه هدف قرار داده اند

حکومت طالبان در واکنش به حملات صبح امروز بر پکتیکا و خوست از سوی پاکستان، آن را تجاوز بر حریم افغانستان و اقدام غیرسنجیده خوانده است.

حکومت طالبان در یک اعلامیه‌ای که ذبیح‌الله مجاهد آن را خوانده، گفته‌ است:

"پاکستان باید ملامتی عدم کنترول رویدادها، ناتوانی و مشکلات خویش را به دوش افغانستان نه اندازد، زیرا این چنین حوادث نتایج بسیار ناگواری را در قبال خواهد داشت که کنترول آن از اختیار پاکستان بیرون خواهد بود."

به اساس اعلامیهٔ حکومت طالبان، در حملات پاکستان در منطقهٔ لمن ولسوالی برمل پکتیکا و در منطقهٔ افغان دوبی ولسوالی سپرهٔ خوست، خانه‌های غیر نظامیان هدف قرار داده شده که در نتیجهٔ آن ۵ زن و دو کودک کشته شدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

به اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتید پرس، مقام‌های طالبان می‌گویند، نیروهای هوایی پاکستان در افغانستان چند پناگاه امن مشکوک تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) را هدف قرار دادند که دست کم ۱۸ تن کشته شده و طالبان در افغانستان نیز این حمله را با شلیک گلوله پاسخ داده اند.

در اعلامیه‌ای حکومت طالبان نیز آماده است که حکومت جدید و مردم پاکستان باید اجازه ندهند که چند تن از جنرالان ارتش به سیاسیت‌های اشتباه خود به نفع جهت‌های دیگر مانند ۲۰‌سال گذشته ادامه دهند و روابط هردو کشور همسایهٔ مسلمان را خراب کنند.

آگاهان امور امنیتی به این باور اند که این حمله می‌تواند روابط میان حکومت طالبان و پاکستان را تیره‌تر کند.

حکومت پاکستان رسماً در مورد حملات صبح امروز در افغانستان چیزی نگفته است، اما برخی از رسانه‌ها ظاهراً تحت رهبری ارتش پاکستان به نقل از منابع نوشته اند که در نتیجهٔ این حملات سه مرکز هراس‌افگنان در پکتیکا و خواست هدف قرار گرفته است.

منابع پاکستانی همچنان ادعا کرده‌اند که در این حملات یک فرماندهٔ تحریک طالبان پاکستان به نام عبدالله‌شاه محسود کشته شده است.

برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان

اما حکومت طالبان این ادعاها را رد کرده و افزوده است که فردی به نام عبدالله شاه که جانب پاکستان ادعا کرده که در این حمله هدف قرار گرفته، در پاکستان است.

عبدالله شاه محسود، فرمانده تحریک طالبان پاکستان در یک ویدیو که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته است که در وزیرستان است و هیچ نوع حمله بر او صورت نگرفته است:

«این تبلیغات بی‌اساس است، امروز هفتم ماه مبارک رمضان است و ۱۸ ام ماه مارچ است، ما از ابتدا در وزیرستان جنوبی فعالیت داشتیم، جایی نرفته ایم و همچنان در این مکان زندگی می‌کنیم."

از سوی دیگر تحریک طالبان پاکستان در اعلامیه‌ای حملات هوایی پاکستان به خوست و پکتیکا را محکوم کرده و می‌افزاید، حکومت پاکستان مردم مظلومی را که در اثر "جنایات‌اش" به افغانستان مهاجرت کرده‌اند، هدف قرار داده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع حکومت طالبان در یک اعلامیه ادعا کرده که در پاسخ به حملات طیاره‌های پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند مراکز سربازان پاکستانی را با سلاح‌های سنگین هدف قرار داده‌اند.

اما این را مشخص نساخته که این حملات را در کدام مناطق خط دیورند انجام داده‌اند.

پاکستان در حالی به خاک افغانستان حمله می‌کند که سه روز پیش امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان در گفتگوی تیلیفونی با اسحاق دار، وزیر امور خارجهٔ پاکستان بر مبارزه مشترک با هراس‌افگنی تأکید کرد.

ولایت پکتیا در نقشه افغانستان
ولایت پکتیا در نقشه افغانستان

اما شماری منابع از ولسوالی دند پتان پکتیا به رادیو آزادی گفته اند، میان طالبان و سربازان پاکستانی درگیری صورت گرفته که به گفتهٔ آن‌ها از سلاح‌های سنگین نیز در این نبرد استفاده شده است.

تا کنون در بارۀ تلفات هر دو طرف آمار رسمی منتشر نشده است.

پاکستان نیز تا کنون در واکنش به حملات از سوی طالبان چیزی نگفته است.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، این سومین بار است که طیاره‌های پاکستانی در داخل افغانستان حملاتی را انجام می‌دهند.

پیش از این طیاره‌های پاکستانی در پکتیا و کنر نیز حملاتی را انجام داده بودند که در نتیجهٔ آن غیرنظامیان کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG