لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

روز های دشوار و خونین پاکستان؛ گروه های مسلح میزان حملات خود را افزایش داده اند


نیرو های اردوی پاکستان
نیرو های اردوی پاکستان

اردوی پاکستان به روز سه شنبه خبر داد که در نزدیکی سرحد افغانستان چهار فرد مسلح کشته شده اند.

این اعلان پاکستان چند ساعت بعد از آن نشر شد که پنج تبعهٔ چین و راننده آنها در یک حمله انتحاری کشته شدند.

این دو حادثه هردو در ایالت خیبرپختونخواه رخ داد.

به گفته اردوی پاکستان سربازان در دیره اسماعیل خان بر یک پنهان گاه مخالفین مسلح حمله کرده و با کشتن ۴ فرد مسلح تندرو اسلحه و مهمات را نیز بدست آورده اند.

در ۱۸ ماه جاری مارچ بعد از آنکه افراد مسلح بر یک قرارگاه اردوی پاکستان در منطقهٔ میرعلی حمله خونین کردند، طیاره های جنگی پاکستان مناطق خوست و پکتیکا را مورد حمله قرار دادند.

در ۲۴ ماه مارچ در وزیرستان شمالی هفت نظامی پاکستانی کشته شدند. قبل از این حمله پریشب در شهر ترتب ایالت نا آرام بلوچوستان افراد مسلح بر یک پایگاه قوای بحری حکومت پاکستان یورش بردند.

بخشی از حملات اخیر در قلمرو پاکستان به فعالیت تحریک طالبان پاکستان نسبت داده میشود.
بخشی از حملات اخیر در قلمرو پاکستان به فعالیت تحریک طالبان پاکستان نسبت داده میشود.

به گفته اردوی پاکستان در این برخورد که ساعتها دوام داشت یک نظامی پاکستانی و ۴ حمله کننده کشته شدند. اما گروه بنام لشکر آزادی بلوچستان ادعا می کند که ۳۰ سرباز پاکستانی کشته شده اند. این گروه از سالها به این سو توسط امریکا و بریتانیا گروه تروریستی شناخته شده است.

به روز سه شنبه در شانگله منطقه بشام در ایالت خیبرپختونخواه بر یک کاروان موترهاری چینائی ها حمله انتحاری صورت گرفت که پنج انجنیر چینی و راننده پاکستانی آنها کشته شدند. تا نوشتن این گزارش هیچ گروهی مسوءلیت این حمله را به عهده نگرفته بود.

پس از این حمله سفارت چین در اسلام آباد در یک اعلامیه گفت که سفارت چین از پاکستان می خواهد که در این مورد تحقیقات همه جانبه انجام بدهد، عاملین این حمله را به مجازات شدید رو به رو بسازد و برای مصئونیت اتباع چین گامهای موثر و جدی بردارد.

اما این اولین حمله بر چینائی ها در پاکستان نیست و قبل از این هم حملات متعدد بر اتباع چین صورت گرفته است.

نیروهای امنیتی پاکستان در نزدیکی موتری که اتباع چینی در آن هدف قرار گرفته بودند٬ تحقیقات انجام میدهند
نیروهای امنیتی پاکستان در نزدیکی موتری که اتباع چینی در آن هدف قرار گرفته بودند٬ تحقیقات انجام میدهند

در ۲۶ ماه اپریل سال ۲۰۲۲ در حمله انتحاری بر استادان چینائی در انستیتوت زبان و فرهنگ چینائی در پوهنتون کراچی سه استاد چینی کشته شدند. مسوولیت این حمله را لوای بنام مجید در لشکر آزادی بلوچستان به عهده گرفته بود.

انجنیران چینائی در پروژه شاهراه ترانزینی بنام سیپک در پاکستان کار می کنند. در گذشته هم بر این انجنیران چندین حمله صورت گرفته که مسوولیت اکثر این حملات را جدایی طلبان بلوچ به عهده گرفته اند.

در ۲۰م ماه جاری مارچ در گوادر لوای مجید لشکر آزادی بلوچستان بر کامپلیکس اداری گوادر حمله کردند که در آن دو نظامی پاکستانی کشته شده و به گفته مقامات پاکستان در فیر جوابی هشت حمله کننده هم بقتل رسیدند.

در ماه جولای سال گذشته هم در جریان چنین حملات بر بس حامل چینائی ها حمله شد که ۱۳ نفر به شمول ۹ چینائی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG