لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

دیپلوماسی پس از حمله؛ دیپلومات ارشد طالبان در اسلام آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرد


بیرق های پاکستان و طالبان در نزدیکی سرحد افغانستان
بیرق های پاکستان و طالبان در نزدیکی سرحد افغانستان

مقام های طالبان و پاکستان برای نخستین بار پس از حملات هوایی بر ولایت های خوست و پکتیکا با هم دیدار کردند.

شارژدافیر سفارت طالبان در اسلام آباد می گوید که برای احیای روابط سیاسی، تجارتی، رابطه مردمان دو کشور و جنبه های مختلف روابط دو جانبه با نمایندۀ ویژه پاکستان برای افغانستان گفتگو کرده است.

سفارت افغانستان در اسلام آباد به نقل از سردار احمد شکیب سرپرست این سفارت به روز جمعه ( ۲۲ مارچ) در شبکه ایکس، تویتر سابق گزارش داد که گفته است، در دیدار با آصف درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در مورد چالش های اخیر میان دو کشور گفتگو کرده است.

سفارت افغانستان در اسلام آباد
سفارت افغانستان در اسلام آباد

به دنبال حمله دوشنبه گذشته (۱۸ مارچ) از سوی قوای هوایی پاکستان بر ولایت های خوست و پکتیکا، نخستین بار است که مقام های آنکشور با دیپلومات طالبان دیدار می کنند.

طالبان گفتند که در حملات هوایی بر این دو ولایت، هشت تن به شمول پنج زن و سه کودک کشته شدند.

مقام های طالبان، حملات هوایی پاکستان را تجاوز بر حریم افغانستان و اقدام نا سنجیده خوانده اند.

همچنان وزارت خارجه حکومت طالبان، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل را برای پاسخگویی به این حملات احضار کرد و اعتراض نامۀ را به او سپرد.

پرسشی در اینجا مطرح می شود که آیا پاکستان به جنگ و یا هم حملات بر خاک افغانستان به هدف آنچه سرکوب تحریک طالبان پاکستان می داند ادامه خواهد داد؟

شفیق همدرد آگاه مسایل نظامی به رادیو آزادی گفت که پاکستان در صورت رفتن به جنگ، خیلی آسیب پذیر می شود:

" حاکمان فعلی افغانستان، از یک جنگ خیلی طولانی به در آمدند و کشور های منطقه و جهان آنها را به رسمیت نمی شناسند. یعنی چیزی ندارند که از دست دهند. پاکستان خیلی چیز ها دارد که از دست دهد. من فکر نمی کنم که پاکستان به چنین اقدام ها که آغاز کرده، ادامه داده بتواند."

شفیق همدرد آگاه مسایل نظامی
شفیق همدرد آگاه مسایل نظامی

با آنکه طالبان افغان می گویند که به هیچ کس اجازه استفاده از خاک افغانستان برای حمله بر کشور دیگری را نمی دهند، باز هم به نظر می رسد که پاکستان به حرف های حاکمان فعلی افغانستان بی باور است و حملات را به اجرا گذاشته.

پاکستان در حکومت های گذشته افغانستان همواره مورد انتقاد قرار داشت که به طالبان در خاک آنکشور پناهگاه داده و رابطه تنگاتنگ با آنها داشته است.

با حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان در اگست سال 2021، رابطه آنها با پاکستان چندین بار با تنش همراه شده.

چند مرتبه درگیری های مرزی صورت گرفته و بار ها مرز های پاکستان با افغانستان بسته شده است.

یکی از بزرگترین اقدام های را که اسلام آباد انجام داد، در برابر پناهجویان افغان بود که روند اخراج اجباری آنها را از ماه نومبر سال گذشته آغاز کرد و در این مدت بیش از نیم میلیون پناهجو از آنکشور اخراج شده اند یا به خواست خود شان به افغانستان باز گشته اند.

XS
SM
MD
LG