لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

واکنش شماری از افغان‌ها و کشورهای جهان به حملات هوایی پاکستان در خاک افغانستان


حملات هوایی پاکستان بر قلمرو افغانستان و تلفات و خسارات ناشی از آن
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:50 0:00

حملات هوایی پاکستان بر قلمرو افغانستان و تلفات و خسارات ناشی از آن

قصر سفید از کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات هوایی پاکستان ابراز تاسف کرده و از طالبان و پاکستان خواسته است که اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

کرین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید دیروز در یک نشست خبری از پاکستان خواست که خویشتنداری کند تا در عملیات به گفتۀ او ضد تروریستی، به غیرنظامیان آسیب نرسد.

کرین ژان پیر سخنگوی قصر سفید
کرین ژان پیر سخنگوی قصر سفید

او ابراز امیدواری کرد که افغانستان نباید پناهگاه امن "تروریست‌ها" باشد.

"ما از طالبان می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنند که حملات تروریستی از خاک افغانستان صورت نمی‌گیرد. ما از پاکستان می‌خواهیم که خویشتن‌داری کند و اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان در عملیات ضد تروریستی آسیب نمی‌بینند. ما می‌خواهیم هر دو طرف اختلاف را از طریق گفت‌وگو حل کنند. ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل نخواهد شد که به ایالات متحده امریکا و متحدانش آسیب برساند."

صبح روز دوشنبه طیاره‌های پاکستان دو خانه را در پکتیکا و خوست هدف قرار دادند که به گفتۀ حکومت طالبان در نتیجۀ آن ۵ زن و ۳ کودک کشته شدند. حکومت طالبان می‌گوید که این حملات بر منازل غیرنظامیان صورت گرفته است.

در واکنش به این حمله، حکومت طالبان مدعی شد که به ۹ مرکز نظامی پاکستان در خط دیورند حمله کرده است، اما هنوز آمار رسمی از تلفات این جنگ در دست نیست.

وزارت خارجۀ پاکستان دیروز در اعلامیه‌ای از حملات خود در خاک افغانستان دفاع کرد و گفت که حافظ گل بهادر و اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) را در پکتیکا و خوست هدف قرار داده است.

اما حکومت طالبان این ادعا را رد کرده است.

همزمان با این برخی از سیاستمداران و مقامات سابق افغانستان و سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد به حملات هوایی پاکستان واکنش شدید نشان داده اند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان این حملات را به شدت محکوم کرده و آن را تجاوز آشکار به خاک افغانستان و اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی خواند. کرزی تأکید کرد که پاکستان باید از چنین اقداماتی دست بردارد، زیرا به هر دو کشور آسیب می‌رساند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، این حمله را نقض قوانین بین المللی و حمله به تمامیت ارضی و حاکمیت افغانستان خواند.

وی این حملات را محکوم کرد و افزود، کشتار زنان و کودکان افغان غیرقابل قبول است و با هیچ تهدید امنیتی قابل توجیه نیست.

حنیف اتمر، وزیر خارجۀ پیشین افغانستان
حنیف اتمر، وزیر خارجۀ پیشین افغانستان

حنیف اتمر، وزیر خارجۀ پیشین افغانستان نیز در صفحۀ فیسبوک خود نوشت: "این حملات که منجر به کشته و زخمی شدن افراد بیگناه شده، نفرت انگیز است و باعث بی‌ثباتی جدی می‌شود."

محسن داور، نمایندۀ سابق پارلمان پاکستان و نماینده حزب ملی دیموکراتیک، حملات پاکستان در افغانستان را بازی با اذهان مردم خوانده و افزوده که پاکستان هیچ قصدی برای از بین بردن تروریسم ندارد و برای یک جنگ نیابتی جدید خود را ابزار قدرت‌های بین‌المللی ساخته است.

افراسیاب ختک، سیاستمدار و سناتور پیشین پاکستان در صفحۀ ایکس تویتر سابق خود با اشاره به این حملات نوشته است: "یک بار دیگر سرزمین افغان‌ها در دو سوی خط دیورند برای منافع بیگانگان تبدیل به مرکز تروریسم می‌شود که یک بازی وحشتناک بین‌المللی است."

بسیاری از افغان‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی علیۀ این حملات هوایی پاکستان اظهارات تندی نوشته اند.

XS
SM
MD
LG