لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

افزایش بیماری سرخکان در افغانستان؛ در کمتر از چهار ماه نزدیک به ۱۰۰ تن جان باخته اند


تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) روز پنج‌شنبه با نشر گزارش تازهٔ خود از جان باختن ۹۴ تن در نتیجهٔ ابتلا به بمیاری سرخکان از آغاز سال ۲۰۲۴ تا اکنون خبر داده است.

این سازمان روز جمعه در گزارش تازهٔ خود در این مورد گفته که در این مدت بیش از ۱۸،۷۰۰ مورد مشکوک سرخکان ثبت شده که بیش از ۱۵ هزار تن آن کودکان زیر پنج سال و نزدیک به ۸،۵۰۰ تن‌شان دختران خردسال و زنان اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت با در نظر گرفتن تعداد موارد مشکوک از آغاز سال ۲۰۲۴ بیشترین میزان وقوع مشکوک به سرخکان در هر ۱۰هزار نفر در بلخ (۱۴،۶) و پس از آن سمنگان (۱۴،۳) خوست (۱۱،۳) و فراه (۱۰،۴) است.

تعداد زیادی از اطفال به این بیماری مبتلا شده اند
تعداد زیادی از اطفال به این بیماری مبتلا شده اند

گزارش گفته است که منحنی اپیدمیولوژیک موارد مشکوک به سرخکان یک روند کاهش تدریجی را در ۴ هفته گذشته پس از یک روند افزایشی از هفته سوم نوامبر سال گذشتهٔ ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

دبلیو اچ او گفته است با به پایان رسیدن زمستان در سراسر افغانستان می توان آن را به مرحله اول کمپین شتاب چند آنتی ژن با هدف قرار دادن 53 ولسوالی در ۱۳ ولایت است.

عزیزالدین، باشندهٔ ولایت بلخ به رادیو آزادی می‌گوید کودک دوساله‌اش مبتلا به سرخکان بود که پس از مراجعه نزد داکتر از شدت بیماری‌اش جلوگیری کردند.

«در اول یک کمی طب لرزه گرفته بود، و جانش دانه‌های سرخ پیدا کرده بود، بعد به داکتران مراجعهٔ کردیم و دوا دادند که همان دوا فایده کرد.»

اما مریم که باشندهٔ ولسوالی کوهستانات سرپل است می‌گوید کودک ۱۱ ماهه اش به بیماری سرخکان مبتلا است به علت عدم دست‌رسی آسان به مراکز صحی نمی‌تواند او را تداوی کند:

«طفل ۱۱ ماه دارم که به سرخکان مبتلا است، یک کلینیک نزدیک در دست رس نیست که ببرمش و پول هم ندارم که موتر بیگیرم و کلینک برده درمان کنم.»

این درحالیست که سازمان جهانی صحت، در ماه فبروری سال روان از افزایش این بیماری ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در این ماه ۲۳ تن در نتیجۀ این بیماری جان باخته اند.

بر اساس گزارش این سازمان، این نشان دهندۀ افزایش ۲۰ درصدی تعداد مبتلایان نسبت به ماه قبل بوده است.

داکتر می‌گویند که سرخکان یک بیماری ساری و ویروسی و خطرناک است که می‌تواند اطفال و کهن‌سالان را مصاب کند، اما بیشتر واقعات سرخکان نزد کودکان پیدا می‌شود.

به گفتهٔ آن‌ها باید اتاق، قاشق، پنجه و بشقاب‌ بیمار جدا شود، میوه و سبزیجات و مایعات گرم برایش داده شود.

هم‌زمان با این دبلیو اچ او به تاریخ ۱۸ مارچ در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته بود که سرخکان یکی از امراض بسیار ساری و از یک شخص به شخص دیگر قابل انتقال است.

XS
SM
MD
LG