لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

شیوع بیماری های فصلی در افغانستان؛ از آغاز سال تاکنون ۱۲۴ تن جان باخته اند


تصویر آرشیف: بیماران در یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: بیماران در یکی از شفاخانه های کابل

سازمان جهانی صحت می‌گوید که هفته گذشته در افغانستان به علت بیماری‌های کانگو، سرخکان، اسهال و دینگی چهار تن و از آغاز جنوری الی ماه جولای سال روان ۱۲۴ تن جان باخته اند.

در گزارش این سازمان که به تاریخ ۶ جولای نشر شده آمده است که از ۲۵ ماه جون الی اول ماه جولای سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۲ واقعه بیماری کانگو گزارش شده و ۳ تن در هفتهٔ روان به علت این بیماری جان داده، اما از آغاز ۲۰۲۳ میلادی تا اکنون ۴۲۲ تن به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۳۵ تن آن جان باخته اند.

گزارش همچنان می‌افزاید که در یک هفته گذشته در ۲۱۱ ولسوالی افغانستان ۴،۷۶۳ واقعهٔ اسهالات شدید گزارش شده که یک تن به اثر این بیماری جان داده، اما از آغاز جنوری الی ماه جولای سال روان ۸۵ هزار و ۲۲۷ تن به آن مبتلا شده که در این مدت ۴۰ تن هلاک شده اند.

به همین ترتیب، در هفتهٔ گذشته نتیجهٔ ویروس کرونای ۱۵۴ تن مثبت بوده، اما تلفات در پی نداشته است.

داکتران می گویند که مراجعهٔ زنان و کودکان به شفاخانه ها در ماه های اخیر افزایش یافته است
داکتران می گویند که مراجعهٔ زنان و کودکان به شفاخانه ها در ماه های اخیر افزایش یافته است

سازمان جهانی صحت می‌گوید برعلاوهٔ این، ۳۵۵ واقعهٔ تردیدی سرخکان نیز گزارش شده که تلفات ندارد، اما از آغاز ۲۰۲۳ تا تاریخ نخست ماه جولای ۱۶ هزار و ۸۸۳ واقعهٔ سرخکان گزارش شده که ۴۸ تن به اثر آن جان باخته اند. در گزارش آمده است که ۷۱ درصد مبتلایان به این بیماری کودکان زیر ۵ سال بوده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان هفته گذشته ۵ واقعهٔ مثبت تب دینگی ثبت شده که همهٔ آن در ولایت ننگرهار بوده، اما طی سال روان میلادی یک فرد مبتلا از میان ۳۹۹ تن به این بیماری جان باخته است.

گرم شدن هوا و نبود خدمات صحی در افغانستان منجر شده است که بیماری های فصلی به سرعت گسترش بیابد

گزارش‌ها از مبتلا شدن مردم به بیماری‌های ساری و فصلی در حالی در افغانستان منتشر می‌شود که دمای هوا در این کشور رو به افزایش است.

محمد ولی یک تن از باشنده‌گان کابل که اخیراً به بیماری کولرا یا اسهال شدید مبتلا شده بود، به رادیو آزادی می‌گوید، بیشتر دوستان‌اش نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند:

"این‌‎جا بیشتر مردم به کولرا مبتلا شده‌اند، من خودم هم به این بیماری مبتلا شده بودم، به همین علت آب وجودم خیلی کم شده بود، استفراغ می‌کردم و یک روز آنقدر حالم بد شد که از جا بلند شده نمی‌توانستم."

هرچند وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان در مورد آخرین آمار گزارش سازمان جهانی صحت، به رادیو آزادی چیزی نگفت، اما پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که آن‌ها در مورد بیماری‌های ساری و فصلی آگاهی‌دهی و سیمینار‌ها را دایر کرده اند و به پرسونل صحی برای تداوی نیز آموزش داده‌اند.

داکتران بلند رفتن دمای هوا و خوردن و نوشیدن نامناسب را علت بیماری‌های ساری و فصلی عنوان می‌کنند.

در بسیاری از مناطق مردم به خصوص زنان دسترسی اندک به خدمات صحی دارند
در بسیاری از مناطق مردم به خصوص زنان دسترسی اندک به خدمات صحی دارند

فریدون زدران متخصص امراض داخله در صحبت با رادیو آزادی توصیه می‌کند که برای جلوگیری از این بیماری‌ها تدابیر وقایوی در نظر گرفته شود:

"کوشش کنید هر چیز را نخورید، غذای صحی و سالم در خانه تهیه کنید، غذای‌که از مدت طولانی مانده باشد را نخورید، مایعات بنوشید، اگر فردی در جایی است که آب آن پاک نیست، پس آن را جوش داده و بعد از آن استفاده کند، همین‌طور آب چاه‌های که پوشیده نیستند و انواع میکروب وارد آن می‌شود، ممکن است فرد را به کولرا مبتلا کند."

این درحالی‌ست که از یک‌سو بیماری‌های ساری و فصلی در افغانستان افزایش یافته و از سوی دیگر پیش از این باشنده‌گان برخی مناطق افغانستان در گفتگو با رادیو آزادی از نبود خدمات صحی لازم شکایت کرده‌‌اند که به گفتهٔ آن‌ها حتی بیماری‌های عادی هم آن‌‌ها را تا مدت طولانی به چالش کشیده اند.

XS
SM
MD
LG