لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

زلمی خلیل زاد: تا زمانی که افغانها به یک تفاهم دست نیابند، مسئله افغانستان ناتمام است


  زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان
 زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان می گوید که مساله اینکشور تا هنگامی که همه افغان ها به یک توافق و تفاهم دست نیابند، نا تمام است.

در ویدیوی آقای خلیلزاد که به روز یکشنبه(۵ می) در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف نشر شد، او می گوید که از وضعیت پیش آمده راضی نیست اما او حکومت پیشین افغانستان را ملامت کرد:

" کوشش من همین بود که میان طالبان و سایر افغان ها، تفاهمی برای داشتن افغانستان موفق، آزاد و آباد به میان آید. بدبختانه که اشتباهات از سوی اطراف مختلف شد. اما مساله حل نیست. تا که همه افغان ها به یک توافق کُلی برای داشتن افغانستان آزاد، آباد و پیشرفته دست نیابند، این کار نا تمام است."

زلمی خلیلزاد در این گفتگو با حوریه مصدق فعال حقوق بشر در میدان هوایی هیتروی لندن از وضعیت و محدودیت های طالبان بر زنان و دختران ابراز تاسف کرده اما هنگامی که از او پرسیده شده که آیا در این مورد معذرتخواهی می کند، پاسخ منفی داده.

حوریه مصدق
حوریه مصدق

حوریه مصدق ادعا می کند که خلیلزاد اشتباهات زیادی را مرتکب شد و گفتگو های پنهانی را با طالبان پیش برد. خانم مصدق ناوقت روز یکشنبه (۵ می) در پیامی به رادیو آزادی گفت که زلمی خلیلزاد وظیفه داشت تا با همه جوانب مذاکره کند تا افغانستان از جنگ و خونریزی نجات یابد و توافق سیاسی حاصل شود که چنین نشد:

" کاری را که آقای خلیلزاد کرد، در تمام پروسه مذاکرات، یکجانبه کار کرد. به نفع گروه طالبان و با اغفال دیگر مقام های ایالات متحده امریکا، کار کرد. در اثر وساطت آقای خلیلزاد و دیگر مقام های که در زمان حکومت آقای ترمپ بودند، آنها حکومت افغانستان را وادار کردند که بیش از ده هزار طالب که اکثریت آنها متهم به خشونت های مرگبار از جمله حملات تروریستی، از جمله جرایم جنگی متهم و محکوم بودند، آنها را رها کنند."

حوریه مصدق همچنان گفت، دیروز هنگامی که از شهر ویانا پایتخت اتریش به میدان هوایی لندن رسید، با زلمی خلیلزاد روبرو شد.

خلیلزاد از سپتمبر سال ۲۰۱۸ تا اکتوبر سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان کار کرد.

پس از مذاکرات طولانی، سندی تحت نام "توافق آوردن صلح به افغانستان" میان خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی آن وقت طالبان در قطر، در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد.

زلمی خلیلزاد بار ها در گفتگو های ویژه با رادیو آزادی نیز گفته که مخالفت ها میان سیاسیون در نظام جمهوری در افغانستان، باعث شد که توافق سیاسی به دست نیاید و در نتیجه طالبان دو باره در افغانستان حاکم شوند.

جریان امضای توافقنامه دوحه
جریان امضای توافقنامه دوحه

خلیلزاد چهارشنبه گذشته (اول می) در یک نشست پشت در های بسته در کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا حضور یافت و از برنامه خروج نیرو های اینکشور از افغانستان حمایت کرد.

آقای خلیلزاد در این نشست گفت که دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در اعلام استراتیژی سال ۲۰۱۷ در مورد افغانستان و آسیای جنوبی بر خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان، در صورت رسیدن به توافق یا بدون توافق تاکید کرده بود.

شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که دور نگهداشتن حکومت پیشین و سیاسیون از مذاکرات در جریان گفتگو های امریکا با طالبان، مقدمۀ برای فروپاشی نظام جمهوری شد.

برخی از مردم در افغانستان هم می گویند که سیاست ها و پالیسی های را که زلمی خلیلزاد طی اضافه از سه سال دنبال کرد، زمینه ساز شد که افغانستان دوباره پس از دو دهه، در حاکمیت مطلق طالبان قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG