لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

هشدار سازمان جهانی صحت از افزایش بیماری‌های عفونی در پی زلزله‌های اخیر در هرات


خیمه های زلزله زدگان در ولایت هرات
خیمه های زلزله زدگان در ولایت هرات

سازمان جهانی صحت هشدار می‌دهد که بی‌جا شدن افراد در پی زلزله‌های اخیر در هرات خطر قابل توجهی برای وضعیت صحی به همراه دارد.

این سازمان در گزارش اخیرش گفته که بی‌جا شدن زلزله زده‌ها در این ولایت سبب افزایش بیماری‌های چون سرخکان، عفونت حاد تنفسی و اسهال آبکی شدید می‌شود.

در این گزارش به نقل از تاریک جسرویس، سخنگوی این سازمان گفته شده که «دبلیو اچ او» اکنون بر حفظ جان زخمیان ناشی از زلزله‌های هرات و ارائه خدمات صحی به بازمانده‌گان تمرکز دارد.

در همین حال داکتر فضل‌الدین فایز مسئول شفاخانه انتانی شیدایی ولایت هرات می‌گوید که آنان نیز در مورد افزایش احتمالی بیماری‌های انتانی نگران اند.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "همین وضعیتی که جریان دارد، مطمئناً میزان واقعات انتانی را افزایش می‌دهد، چون تراکم افراد در یک محل خاص باعث انتشار امراض انتانی می‌شود، از طرف دیگر حفظ‌الصحه یقیناً درست مراعات نمی‌شود، آب نوشیدنی صحی شاید موجود نباشد در خیلی از جاها."

فریبا از باشندگان ولایت هرات که در پی زلزله‌های اخیر خانه خود را همانند صدها تن دیگر ترک کرده و در فضای باز شب و روز خود را سپری می‌کند می‌گوید که اخیراً به امراض گوناگونی مبتلا شده‌است.

او به رادیو آزادی افزود: "همین فعلاً خودم سردرد هستم، جان درد هستم، بینی‌ام بند است، گلویم درد می‌کند، در کل اصلاً درست راه رفته نمی‌توانم، فشار من هم صفر است به چه خاطر؟ به این خاطر که هوا از طرف شب از سردی نشسته نمی‌توانیم از طرف روز از گرمی نشسته نمی‌شود، تقریباً یکی دو روز می‌شود گرده‌ام هم به درد آمده است."

شماری از زلزله زده ها در ولایت هرات
شماری از زلزله زده ها در ولایت هرات

صدیقه هم که در یک خیمه‌ی با خانواده‌اش به سر می‌برد می‌گوید همه اعضای خانواده ۱۱ نفره او اکنون بیمار اند: "یک خیمه‌گکی برای خود درست کرده ایم، داخل آن هستیم. همه سرما خورده، همه مریض هستند، یکی دو تا نیست ما ۱۱ نفر هستیم، همه ما سرما خوردگی داریم."

این باشندگان هرات همچنان از عدم دسترسی کافی به خدمات و کمک‌های صحی و چگونگی توزیع کمک‌های بشردوستانه شکایت دارند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد "اوچا" پیش از این گزارش داده که در پی زلزله‌های اخیر هرات نزدیک به ۶۶ هزار تن به گونه مستقیم آسیب دیده اند. شورای پناهندگان ناروی هم گزارش داده که ۴،۵۰۰ خانه در این زلزله‌ها در هرات ویران شده اند.

مردم هرات حدود ۱۲ روز است خانه‌های خود را به دلیل زلزله‌های شدید و پس‌لرزه‌های آن ترک کرده‌اند.

به‌گفته آنان هوا روزانه گرم و شبانه سرد است، تا جایی‌که شماری از آن‌ها شکایت دارند که برای محافظت بیشتر از خود در برابر گرما و سرما خیمه دارند، اما شماری دیگر حتی تا هنوز قادر به داشتن خیمه یا خیمه معیاری و مقاوم در برابر گرما و سرما نیستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG