لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

شیوع بیماری های تنفسی در افغانستان بیشتر از ۱۲۰۰ تن را به کام مرگ سپرده است


تصویر آرشیف: دهلیز یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: دهلیز یکی از شفاخانه های کابل

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که در بیش از سه ماه اول سال جاری میلادی دست کم ۱۲۲۰ نفر در نتیجه بیماری‌های حاد تنفسی از جمله سینه و بغل در افغانستان جان باخته اند.

از این میان ۱۰۷۶ تن‌شان کودکان زیر ۵ سال خوانده شدند.

این سازمان به روز دوشنبه با نشر گزارشی در بارۀ شیوع بیماری‌های عفونی در افغانستان به موارد مثبت و تلفات این گونه بیماری‌ها از اول جنوری تا ششم اپریل ۲۰۲۴ پرداخته است.

سازمان جهانی صحت افزوده است، در این مدت ۵۲۹ هزار و۸۱۱ تن که بیش از ۶۳ درصد آن را کودکان زیر۵ سال تشکیل می‌دهند، در ۳۴ ولایت افغانستان به بیماری‌های حاد تنفسی مبتلا شده اند.

دبلیو اچ او همچنان گفته که از ابتدای سال ۲۰۲۴ در مجموع بیش از ۱۶ هزار مورد مشکوک سرخکان در افغانستان گزارش شده که ۸۳ مورد مرگ را بدنبال داشته است.

زنان و کودکان داخل بستر دریکی از شفاخانه های کابل
زنان و کودکان داخل بستر دریکی از شفاخانه های کابل

در ادامه آمده که بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند که بیشترین این موردها در ولایت‌های سمنگان، بلخ، خوست و فراه ثبت شده اند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

در این حال یک مادر در ولایت ننگرها که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، سه کودک‌اش در آغاز زمستان گذشته به بیماری سینه‌وبغل دچار شده اند، اما تا هنوز بهبود نیافته اند:

"اطفالم مریض اند، سرفه می‌کنند، سینه و بغل هستند تمام زمستان آنها را به داکتر برده ایم، دوا برایشان فایده نمی‌کند، دوای خوب نمی‌دهند،هر روز مریض هستند و نزد داکتر می‌رویم."

از سوی دیگر غلام دستگیر نظری، رئیس معافیت کتلوی وزارت صحت عامه در نظام جمهوری پیشین می‌گوید، کمبود بودجه در بخش صحت افغانستان و کاهش چشمگیر در تعداد مراکز صحی و مشکل دسترسی مردم به این مراکز در هوای سرد، سبب افزایش بیماری‌های تنفسی شده است:

"از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا هم یکی از بحث‌هایی است که در این قسمت نقش بسیار عمده دارد که باید توجه بیشتر شود و از سوختاندن آنچه که باعث افزایش میزان کاربن دی اکسید در هوا می‌شود، جلوگیری کنند."

آلوده گی هوا یکی از عوامل اساسی انتشار بیماری های تنفسی در افغانستان پنداشته میشود
آلوده گی هوا یکی از عوامل اساسی انتشار بیماری های تنفسی در افغانستان پنداشته میشود

شماری از داکتران امراض داخله هم پیش از این به رادیو آزادی گفته بودند، شدت سرما، آلودگی هوا و نبود واکسین‌های منظم و تغذیۀ مناسب برای کودکان از علت‌های عمدهٔ این بیماری‌ها اند.

با وجود ادعای حکومت طالبان مبنی بر بهبود سکتور صحی افغانستان، پیش از این شماری از سازمان‌های بین‌المللی همواره از کمبود خدمات صحی در نقاط مختلف افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

از این میان صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) چندی پیش اعلام کرد که حدود ۹.۵ میلیون جمعیت افغانستان در مناطقی زندگی می‌کنند که به خدمات صحی دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG