لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

گزارش تازهٔ وضعیت حقوق بشری در افغانستان به روز دوشنبه مورد بررسی قرار میگیرد


تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل
تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل

گزارش آماده شده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می دهد که طالبان با حاکمیت در افغانستان بیش از ۲۰۰ فرمان و حکم را در مورد محدود کردن حقوق زنان و دختران، اقلیت های مذهبی و افراد آسیب پذیر صادر کرده اند.

نسخه مقدماتی و از پیش ثبت شده این گزارش که توسط هیئت افغانستان ارائه شده، در صفحه انترنتی شورای حقوق بشر منتشر شده است.

پیش بینی می شود که علاوه بر این گزارش، دو گزارش دیگر نیز در شورای حقوق بشر ارائه خواهد شد.

محب الله طیب، مشاور نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و رئیس اداره حقوق بشر اینکشور به رادیو آزادی گفت که در نشست روز دوشنبه(۲۹ اپریل) کشور های مختلف وضعیت حقوق بشری افغانستان را به بررسی خواهند گرفت:

" یک عقبگرد بسیار شدید در تمامی موارد حقوق بشری در افغانستان پس از اگست سال 2021 داشتیم. ما یک گزارش ملی هم تهیه کردیم با اشتراک تقریباً ۳۹نهاد و اشخاصی که مدافعان حقوق بشر استند، این گزارش ارائه شد."

بررسی وضعیت زنان در افغانستان بخش عمده این گزارش را تشکیل می دهد
بررسی وضعیت زنان در افغانستان بخش عمده این گزارش را تشکیل می دهد

نماینده گی دایمی افغانستان در ژنو توسط نمایندگان نظام جمهوری پیشین اداره می شود.

در گزارش ملی ارائه شده به شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، آمده که با وجود تمام وعده هایی که طالبان به جامعه جهانی داده اند، آنها حقوق بشر را رعایت نکرده و تمامی قوانین و کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر را زیر پا کرده اند.

هر چند طالبان هنوز در مورد ارزیابی دوره ای وضعیت حقوق بشر افغانستان توسط شورای حقوق بشر ابراز نظر نکرده اند، با آنهم در گذشته ادعا کرده بودند که حقوق افغان ها به ویژه زنان بر اساس شریعت اسلامی تامین می شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نماینده دایمی افغانستان در این سازمان توصیه کرده اند که هرگونه تعامل با طالبان باید مشروط به رعایت حقوق بشر در اینکشور باشد.

به گفته این هیئت، در افغانستان باید حکومت فراگیر که شامل همه مردم، زنان و جوانان باشد، روی کار آید.

در گزارش این هیئت همچنین تاکید شده که باید میکانیزمی برای بررسی مستقل همه موارد نقض حقوق بشر ایجاد شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیش از این برای سه بار در ۲۰ سال گذشته وضعیت حقوق بشری در افغانستان را ارزیابی کرده که آخرین آن به سال ۲۰۱۹ بر می گردد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG