لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

اعضای شورای امنیت: اعمال طالبان در برابر زنان تبعیض سیستماتیک جنسیتی است


یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل
یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل

شماری از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد رفتار کنونی حکومت طالبان با دختران و زنان در افغانستان را تبعیض سیستماتیک می‌خوانند و می‌گویند، چنین اقداماتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

در بحث آزاد روز سه‌شنبۀ شورای امنیت که در مورد جلوگیری از خشونت و آزار جنسی علیۀ زنان برگزار شده بود، نمایندگان شماری از کشورها، اقدامات طالبان علیه دختران و زنان در افغانستان را غیرقابل قبول خوانده و افزودند که این وضعیت کنار زدن زنان از زندگی اجتماعی است.

حکومت طالبان به تازگی در این مورد واکنشی نشان نداده، اما همواره بر حمایت از حقوق دختران و زنان در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأکید کرده است.

طالبان به نقش حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقش حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

اما پرامیلا پاتن، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور خشونت جنسی در درگیری‌ها در سخنرانی خود در نشست روز سه‌شنبۀ شورای امنیت این سازمان با اشاره به اقدامات طالبان علیه دختران و زنان در افغانستان گفت:

"زندگی و امور اجتماعی دختران و زنان در افغانستان به دلیل حملات منظم به حقوق آنان و کنار زدن آنان، از بین می‌رود."

او خواستار حمایت از حقوق همه در همه بخش‌های زندگی از جمله پیشگیری از خشونت علیه زنان در زمان جنگ‌ها شد.

کریس فیرن، رئیس شورای امنیت برای ماه اپریل و معاون نخست‌وزیر مالتا در سخنرانی خود در این نشست خشونت و تبعیض سیستماتیک و جنسیتی طالبان علیه دختران و زنان در افغانستان را محکوم کردند.

نیمت احمدی، بنیانگذار و رئیس گروه اقدام زنان دارفور در نشست شورای امنیت گفت که همه چیز نتیجۀ جنگ‌های گذشته در افغانستان است که به گفته او، دختران و زنان افغان اکنون تاوان آن را می‌پردازند.

اما کریستین ویناویزر، نمایندۀ لیختن‌اشتاین در شورای امنیت، از این شورا خواست تا در مورد وضعیت دختران و زنان در برخی از کشورهای جهان به ویژه در افغانستان تحقیق کند.

وی رفتار طالبان با دختران و زنان افغان را ظالمانه، خلاف قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول توصیف خواند و همچنین خواستار تعیین هر چه سریع‌تر نمایندۀ ویژۀ جدید ملل متحد برای افغانستان شد:

"ما از این شورا می‌خواهیم که وضعیت افغانستان را به دقت برسی کند و امیدواریم که سرمنشی به سرعت نمایندۀ ویژه‌ای را برای حمایت از اجرای توصیه‌های ارزیابی مستقل برای حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تعیین کند."

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

این نگرانی‌ها در حال مطرح می‌شود که وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانه‌اش در بارۀ حقوق بشر در افغانستان، از رفتار تبعیض آمیز و خشونت علیه دختران و زنان توسط حکومت طالبان در این کشور پرده برداشت.

در بخشی از این گزارش آمده است که از ۹۰ زن زندانی در زندان‌های حکومت طالبان در شمال افغانستان، ۱۶ تن پس از تجاوز جنسی افراد طالبان حامله شده اند.

با آنکه حکومت طالبان در مورد این گزارش واکنش نشان داد و گفت که حقوق افغان‌ها بر اساس شریعت اسلام تعریف و تضمین شده است، اما طالبان در مورد ادعای تجاوز جنسی و حامله شدن زنان زندانی در زندانهای آنها، واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG