لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

جنیفر لارنس و ملاله یوسف زی از سیاست های طالبان در قبال زنان و دختران افغانستان انتقاد کردند


تصویر آرشیف: کابل- طالبان - زنان
تصویر آرشیف: کابل- طالبان - زنان

جنیفر لارنس ستاره سینمای هالیوود و ملاله یوسف زی برندۀ جایزه صلح نوبل در مصاحبۀ مشترک با روزنامه گاردین که روز جمعه (۱۹ اپریل) منتشر شد، از محدودیت های حکومت طالبان در زمینۀ آموزش و کار دختران و زنان افغان انتقاد کرده اند.

در این مصاحبه جنیفر لارنس بیشتر در مورد احساسات زنان در افغانستان و اهداف فلم تازۀ خود صحبت کرده است.

"نان و گل گلاب" فلم جدیدی مستندی است که بطور مشترک توسط جنیفر لارنس و ملاله یوسف زی ساخته شده و به بررسی وضعیت دختران و زنان افغان پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می پردازد.

خانم لارنس میگوید، امید که این مستند یک تلاش ناموفق نبوده، بلکه مبارزهای باشد که آغاز شده و جامعه جهانی باید شاهد وضعیت زنان افغان باشد.

جنیفر لارنس هنرپیشه معروف سینمای هالیوود
جنیفر لارنس هنرپیشه معروف سینمای هالیوود

به گفتۀ لارنس این تلاش ها نباید بیهوده باشد، بلکه باید بر حکومت ها فشار آورده شود که با طالبان محاسبه کنند.

ملاله یوسف زی که در سن ۱۷ سالگی، در سال ۲۰۱۴ به دلیل تلاش هایش در زمینۀ حمایت از حق آموزش دختران در پاکستان، برنده جایزه صلح نوبل شد، در این مصاحبه گفته، دخترانی که امروز در افغانستان به دنیا می آیند، بیشتر با وضعیت وحشتناکی روبرو هستند، زیرا سرنوشت دختران افغان با ظلم سیستماتیک و بر اساس جنسیت، از سوی طالبان تعیین می شود.

ملاله می گوید که این بدترین شکل تبعیض است که زنان از بسیاری از حقوق و فرصت های ابتدایی شان محروم شده اند.

ملاله جامعه بین المللی را به آزمون کشیده، میپرسد که چرا در قبال این وضعیت سکوت اختیار کرده و از افغانها میخواهد که رهبران شان را پاسخگو و تحت فشار قرار دهند.

ملاله یوسف زی برنده جایزه نوبل
ملاله یوسف زی برنده جایزه نوبل

"نان و گل گلاب" که صحرا مانی فیلمساز افغان، کارگردان آنست، زندگی سه زن را پس از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی قصه می کند. یک زن که بر اساس قوانین تازۀ طالبان خود را در خانه زندانی کرده، دیگری که داکتر دندان است و به دلیل دفاع از حقوق زنان توسط طالبان زندانی شده و زن سوم که افغانستان را ترک و به پاکستان فرار کرده است.

قرار است که این فیلم از ۲۱ جون سال جاری در اپل تی وی و در سینماهای خاص نمایش داده شود.

جنیفر لارنس حدود سه سال پیش پس از شنیدن گزارش هایی در مورد وضعیت زنان افغان، مفکورۀ ساختن این فیلم را مطرح کرد.

او در مصاحبه ای در سال ۲۰۲۲ میلادی گفته بود، چگونه می توان دختر خود را بزرگ کرد و معتقد بود که او شایسته برابری و مساوات نیست؟

آرش همایون

XS
SM
MD
LG