لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

سازمان ملل: اکثریت افغانها به مواد غذایی، مراقبت های صحی و مسکن دسترسی ندارند


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان

نتایج یک گزارش تازۀ سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد که اکثریت جمعیت این کشور قادر به تأمین مواد غذایی، مراقبت‌های صحی و مسکن نبوده و با گرسنگی و سوء تغذیه روبه‌رو هستند.

این سازمان روز پنجشنبه با نشر «نتایج گزارش سالانه ۲۰۲۳ سازمان ملل متحد در افغانستان» افزوده که اکنون میلیون‌ها افغان از دسترسی به غذا به‌عنوان ضروری‌ترین نیاز خود یاد می‌کنند.

براساس این گزارش، در سال جاری میلادی حدود ۱۵.۸ میلیون نفر با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی در این کشور مواجه خواهند شد.

در گزارش سالانه سازمان ملل متحد با اشاره به مشکلات متعدد از جمله برگشت اجباری افغان‌ها از کشورهای همسایه و آفات طبیعی، بر نیاز به مشارکت و حمایت پایدار بین‌المللی از افغانستان تأکید شده‌است.

بسیاری از خانواده ها در افغانستان قادر نیستند مواد غذایی کافی برای خود و فرزندان شان تامین کنند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان قادر نیستند مواد غذایی کافی برای خود و فرزندان شان تامین کنند

در ادامه به نقل از ایندریکا راتوات، معاون نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه این سازمان آمده که از جامعه جهانی خواسته:

"با شروع فصل بعدی، در سال ۲۰۲۴، ضروری است که در تعهد به اصول حقوق بشر ثابت قدم بمانند و برای برابری جنسیتی، و توانمندسازی زنان و تلاش خستگی ناپذیر برای دسترسی برابر به آموزش در تمام افغانستان در راستای خواسته‌هایی که از سوی افغان‌ها شنیده اند، سعی بیشتر کنند".

درعین حال شماری از خانواده‌های نیازمند در افغانستان می‌گویند که با مشکلات اقتصادی و صحی روبه‌رو اند و به کمک نیاز دارند.

دو بانو ساکن در ولایت‌های کابل و بلخ که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند از آنان در گزارش نام برده شود، به رادیو آزادی گفتند:

"از وقتی‌که طالبان آمده اند دیگر کار و باری وجود ندارد، از اقتصاد خود که بگویم یک پسر هفت ساله و دو دختر دارم، شوهرم ریش سفید و بی‌کار است و پایش آسیب دیده و نیاز به عملیات دارد که پول آن را ندارم. ما در یک زیرزمینی زنده‌گی می‌کنیم، زمستان سرد را بسیار به سخت سپری کردیم و حالا هم اقتصاد ما بسیار ضعیف است."

در بسیاری از مناطق افغانستان مردم شکایت دارند که روند کمک غذایی کاهش یافته و این مسئله به مشکلات افزوده است
در بسیاری از مناطق افغانستان مردم شکایت دارند که روند کمک غذایی کاهش یافته و این مسئله به مشکلات افزوده است

"اولاد هایم مریض اند، خودم مریض هستم، چیزی به خوردن نداریم، شوهرم مشکل اعصاب دارد کارگری کرده نمی‌تواند، روغن نداریم که از کچالو پیاوه یا شوربا بسازیم. در طول یک ماه ما شاید یک سیر برنج پیدا کنیم که آن را پخته کرده و می‌خوریم."

این درحالی‌ست که اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارش ماه مارچ خود گفته که نزدیک به ۲۴ میلیون افغان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت که بیش از نیمی از آن‌ها دختران و زنان هستند.

با آن‌که حکومت طالبان مدعی است که وضعیت بشری در افغانستان به حدی نامناسب نیست که در گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی انعکاس داده می‌شود، اما بر اساس گزارش‌ها، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته، فقر و بی‌کاری در این کشور افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG