لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

سفیر امریکا در سازمان ملل از عدم موفقیت جامعه بین المللی در تامین حقوق زنان افغان ابراز نگرانی کرد


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

نماینده دایمی آمریکا در سازمان ملل متحد از ناموفق بودن تلاش‌های جامعه جهانی برای دست یابی زنان و دختران افغان به حقوق شان خبر داده است.

لیندا توماس گرینفیلد روز پنجشنبه ۱۸ اپریل در یک نشست در توکیو پایتخت جاپان گفت آمریکا زنان افغان را فراموش نکرده اما تاکنون تلاش‌های جامعه جهانی برای متقاعد کردن طالبان بخاطر پذیرفتن حقوق اساسی افغانان بخصوص زنان و دختران موفق نبوده است.

او که در پاسخ به پرسش یک تن از اشتراک کننده‌گان نشست GRIPS این سخنان را مطرح کرد افزود:

"می‌خواهم بگویم که بسیار ناامید کننده است، ما پیشرفت زیادی نکرده ایم و من نگرانم که زنان افغان امید خود را از دست بدهند".

لیندا توماس گرینفیلد سفیرامریکا در سازمان ملل متحد
لیندا توماس گرینفیلد سفیرامریکا در سازمان ملل متحد

نماینده دایمی آمریکا در سازمانوملل همچنان گفت دستاوردهای دو دهه گذشته در زمینه حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان، پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان از بین رفته است.

گرینفیلد با اشاره به کار اش برای حقوق زنان افغان در دوره نخست حاکمیت طالبان در افغانستان گفت اکنون انچه اتفاق می‌افتد از مسیر پیشرفت در زمینه حقوق زنان خارج است.
اما تاکید کرد آمریکا به تلاش‌های خود بدای سهیم شدن زنان در آینده افغانستان ادامه می‌دهد.

شماری از زنان افغان که اکنون زیر حاکمیت طالبان زنده‌گی می‌کنند و ادعا دارند با ممنوعیت ها و محدودیت‌های وضع شده حکومت طالبان، زنده‌گی برایشان دشوار است از نوع سیاست آمریکا در برابر حکومت طالبان انتقاد دارند.

آنان ادعا دارند جامعه جهانی بخصوص آمریکا بیستر در حرف کنار مردم افغانستان بخصوص زنان بودند نه در عمل.

سپوژمی که پیش از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در یکی از موسسات در بخش حقوق بشر کار می‌کرد و اکنون نمی تواند به دلیل ممنوعیت‌های حکومت طالبان به این کارش ادامه دهد گفت:

"روز به روز چالش‌ها و سختی‌ها بیشتر شده می‌رود بالای زنان افغانستان در داخل که این بسیار یک کار ناخوشایند است که حتی بعضی از دخترخانم‌ها و زنان افغانستان در داخل کشور نمی‌توانند بیرون بروند برای لقمه نان حلال پیدا کردن".

یک تن از محصلین پوهنتون کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود و می‌گوید نیز در مورد به رادیو آزادی گفت:

"بارها شاهد این بودیم که فقط گفتند در کنار زنان هستیم اما در عمل دیده نشده، از دو سال بیشتر شده که به وضعیت زنان هیچ تغییری نیامده فقط قیودات و شرط و شرایط زنان سخت تر شده رفته".

شماری از فعالان حقوق زن هم با اشاره به امضای توافقنامه‌ای دوحه میان آمریکا و گرو طالبان از سیاست آمریکا در قبال حکومت طالبان و سرنوشت مردم افغانستان انتقاد دارند. مینه رفیق یک تن از آنان گفت:

" کی میاورد این‌ها"طالبان" را؟پشت سر شان آمریکا است یکی را می‌برد دیگرش را میاورد، حالا این بازی‌ها را ما به خوبی می‌فهمیم و هیچ نوع امید یا آرزو هیچ چیز دیگر نداریم که از آمریکا ما بخواهیم ".

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

با این همه ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیش از این گفته بود اگر زنان و دختران افغان از مشارکت در جامعه و اقتصاد حذف شوند، طالبان به مشروعیت دست نخواهند یافت.

حکومت طالبان بارها گفته که حقوق همه افغان‌ها بشمول زنان و دختران در چهارچوب شریعت اسلامی تعمین است.

اما طالبان پس از حاکمیت دوباره دررافغانستان در بسباری از ابعاد زنده‌گی زنان و دختران افغان از آموزش بالاتر از صنف ششم گرفته تا رفتن به پوهنتون، کار در همه موسسات غیر دولتی و بسیاری از ادارات دولتی، رفتن به ورزش‌گاه‌ها، مشارکت سیاسی، رفتن به تفریح‌گاه‌ها و اماکن عمومی و بسیاری موارد دیگر ممنوعیت و محدودیت‌های متعدد طی فرامین جداگانه وضع کردند.

زنان و دختران افغان بارها از چالش‌های بوجود آمده به اثر این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها خبر داده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG