لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

مسوول اجرایی بخش زنان سازمان ملل: عقب‌گرد جنسیتی به افراطی‌ترین شکل آن در افغانستان جریان دارد


تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان را با فیر های هوایی در کابل مختل کردند
تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان را با فیر های هوایی در کابل مختل کردند

در ادامه واکنش‌ها به محدودیت‌های طالبان در برابر زنان در افغانستان، سیما باهوس مسئول اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید در سطح جهان، عقب‌گرد جنسیتی به افراطی‌ترین شکل آن در افغانستان جریان دارد.

باهوس با بازنشر یک گزارش این سازمان در مورد زنان افغان در صفحه اکس (تویتر سابق) خود گفته که برای حقوق همه به ایستاده‌گی خود در برابر ظلم و ستم ادامه می‌دهند.

شماری از فعالان حقوق زنان اما می‌گویند در حدود سه سال حاکمیت دوباره طالبان هرچند زنان برای حقوق خود بارها صدا بلند کرده‌اند، اما این بسنده نیست و جامعه جهانی و سازمان ملل متحد باید برای زنان افغان گام‌های عملی بردارند.

ترنم سیدی فعال حقوق بشر و حقوق زنان
ترنم سیدی فعال حقوق بشر و حقوق زنان

ترنم سیدی فعال حقوق بشر و حقوق زنان به رادیو آزادی گفت: "زنان به‌خاطر خواستن برابری جنسیتی، عدالت و حقوق مدنی خود به مبارزه ادامه می‌دهند، در این مدت زنان با شکنجه، بازداشت، زندان، اعتراف اجباری و قربانی‌های زیادی مواجه شده‌اند، اما در کنار این سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر و مسئولان آن سازمان‌های که به زنان کار می‌کنند برای نجات زنان از این وضعیت اقدام کنند."

همزمان شماری از زنان افغان که پس از حاکمیت دوباره طالبان از حقوق اساسی خود محروم شده‌اند نیز خواست مشابه دارند.

مدینه یک محصل محروم از تحصیل به رادیو آزادی گفت: "ما خواستار این هستیم که زنان حمایت همه‌جانبه شوند، از سازمان ملل می‌خواهیم که صدای زنان را بشنود و از آنان حمایت کند، تنها با صدای زنان چیزی نمی‌شود، به‌خاطری‌که در جای آنان صدا بلند می‌کنند که سرکوب می‌شوند."

طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بسته و پس از آن به زنان و دختران اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند
طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بسته و پس از آن به زنان و دختران اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند

فعالان حقوق زنان و زنان افغان درحالی خواستار اقدامات عملی سازمان ملل متحد هستند که دیدبان حقوق بشر اخیراً گفته که پس از دو نیم سال سوء رفتار سیستماتیک که در آن طالبان توسط سازمان ملل متحد و دولت‌های ذیربط حساب‌ده قرار داده نشدند، این موضوع طالبان را در مورد هدف قرار دادن زنان که اکنون آشکارا اقدامات خود را اعلام می‌کنند، جسورتر کرده و به دلیل عدم توجه جامعه جهانی به سیاست اعمال محدودیت‌های پیهم روی آورده است.

این درحالی‌ست که طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان دروازه مکاتب و هر نوع آموزش به روی دختران بالاتر از صنف ششم را بسته اند.

همچنان زنان افغان را از رفتن به کار، اماکن عمومی، پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه، آرایشگاه‌ها و سفر در فاصله‌های نسبتاً طولانی بدون محرم شرعی ممنوع کرده‌اند.

هرچند این عملکرد طالبان در داخل و بیرون از کشور همواره واکنش‌های را در پی داشته، اما حکومت طالبان نه‌تنها که در برابر زنان از ملایمت کار نگرفته، بلکه روز به روز این محدودیت‌ها را افزایش داده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG