لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

ادامه کمپاین برای بازگشایی مکاتب دختران؛ « قرار است با رهبری طالبان صحبت شود»


یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های طالبان مسدود شده است
یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های طالبان مسدود شده است

رهبری کمپاین ملی برای آموزش دختران می گوید که با وجود مخالفت ها به تلاش های خود برای باز کردن دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون ها به روی دختران دانش آموزش در افغانستان تحت سلطه طالبان ادامه خواهد داد.

حکومت طالبان که تا چند ماه دیگر سه ساله میشود، همواره بخاطر وضع محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان مورد انتقاد شدید قرار گرفته و همچنان با وصف تقاضا ها برای رفع این محدودیت به سطح بین المللی، هنوز در این مورد موقف اشرا تغییر نداده است.

بصیر احمد دانشیار یکی از اعضای رهبری کمپاین ملی آموزش دختران به رادیو آزادی می گوید که تلاش دارند تا در زمینه رفع محدودیت های آموزشی با مقام های بلند رتبه حکومت طالبان دیدار کنند:

" قطعا این کمپاین همچنان ادامه دارد و طالبان باید به این خواست برحق، شرعی و اجتماعی مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران لبیک بگوید و هرچه زودتر مراکز آموزشی را بازگشایی بکنند در غیر آن کمپاین فعلی از تمام ابزار ها از تمامی فشار ها و از همه راهکار ها در این راستا استفاده خواهد کرد."

با بسیاری از دخترانی که صحبت شده آنان بی صبرانه درانتظار رفتن به صنوف درسی اند.
با بسیاری از دخترانی که صحبت شده آنان بی صبرانه درانتظار رفتن به صنوف درسی اند.

کمپاین ملی برای آموزش دختران از ماه سرطان ۱۴۰۲ خورشیدی راه اندازی شده است که بحث های زیادی را در مورد اهمیت آموزش دختران در شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفارم ها ایجاد می کند.

هدف این کمپاین تشویق حاکمان فعلی برای اجازه دادن به ادامه تحصیل به دختران خوانده شده است.

یک سال تعلیمی دیگر تحت حاکمیت طالبان بیست روز پیش آغاز شد اما دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون ها هنوز هم به روی دختران دانش آموز مسدود باقی ماندند.

دختران دانش آموز در افغانستان تحت سلطه طالبان بارها خواستار رفع محدودیت های آموزشی شده اند.

یکی از آنها که نمی خواهد نامش در گزارش گرفته شود می گوید که اگر وضعیت به همین گونه به پیش برود نه تنها سرنوشت دختران و زنان بلکه سرنوشت افغانستان هم بهبود نخواهد یافت:

" اگر طالبان همینطور به پیش برود به تمام اقشار جامعه فکر نکند جامعه جهانی هم در مورد ما فکر نخواهد کرد و به رسمیت هم شناخته نخواهیم شد و افغانستان به گودال تاریکی خواهد رفت. "

نفیسه دانش آموز صنف یازدهم که پس از برگشت طالبان نتوانست به تحصیل اش ادامه بدهد می گوید:

" من میخواهم در آینده امتحان کانکور داده داکتر شوم اما طالبان اجازه ندادند که مرا بسیار ناامید کرده اما میخواهم درس بخوانم و به افغانستان خدمت کنم."

کمپاین ملی آموزش دختران بارها از سازمان های کشورهای اسلامی و علمای برجسته جهان اسلام هم خواسته که طالبان را متقاعد کنند که هرچه زودتر از محرومیت دختران از تحصیل دست بردارند.

رهبری این کمپاین می گوید که ادامه این وضعیت می تواند درک نادرست از اسلام در سطح جهان ایجاد کند.

اعضای این کمپاین همچنان از جامعه جهانی خواسته اند که به حمایت از تحصیل دختران ادامه دهد و راهکرد های را انتخاب کند که به منافع ملی و مردم افغانستان آسیب نرساند بل که مقام های طالبان را مجبور کند که مانع آموزش دختران نشوند.

تعدادی از دانش آموزان پوهنتون کابل که از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به این طرف اجازه نیافته اند به صنوف درسی برگردند.
تعدادی از دانش آموزان پوهنتون کابل که از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به این طرف اجازه نیافته اند به صنوف درسی برگردند.

طالبان بار ها گفته اند که مخالف آموزش دختران در افغانستان نیستند بل که به گفته آنها می خواهند که شرایط را برای آموزش دختران فراهم کنند.

افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران و زنان در آن از ادامه تحصیل منع شده اند.

از زمان برگشت طالبان به قدرت در ماه اسد ۱۴۰۰ خورشیدی محدودیت های سختگیرانه بر زنان و دختران در افغانستان وضع شده است.

در کنار مسدود ماندن دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون ها، رفتن دختران و زنان به حمام های عمومی، باشگاه های ورزشی، پارک های تفریحی، مسافرت های طولانی بدون محرم منع شده است و دختران و زنان همچنان اجازه ندارند که در بسیاری از دفاتر دولتی و همه ای سازمان های داخلی و خارجی غیردولتی کار کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG