لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

درخواست ها برای تحریم کمیته المپیک افغانستان؛ « طالبان باید به زنان اجازه فعالیت بدهند»


تعدادی از زنان و دختران ورزشکار افغانستان
تعدادی از زنان و دختران ورزشکار افغانستان

به آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۴ درپاریس تقریبا صد روز باقی مانده است ولی شماری از فعالان حقوق بشر و ورزشکاران سابق می خواهند کمیته المپیک افغانستان که زیرکنترول طالبان است باید تحریم شود.

فریبا رضایی یکی ازاین فعالان است که دربازی های المپیک سال ۲۰۰۴ درآتن به نمایندگی از افغانستان اشتراک کرد.

او که اکنون درکانادا زنده گی میکند می گوید که درشرایط فعلی که طالبان حقوق زنان را نقض کرده اند ، به کمیته المپیک افغانستان که زیرکنترول آنها است نباید راه داده شود که در مسابقات المپیک اشتراک کند.

فریبا رضایی به خبرگزاری رویترز چنین گفته است:

" با توجه به شواهد وحقایق نقض حقوق بشر ازسوی طالبان واقدامات سرکوبگر آنها علیه زنان ، اطفال وجوانان ، آنها بسیار خطرناک اند.اگرکمیته بین المللی المپیک به آنها اجازه دهد که برای اشتراک در مسابقات المپیک سال ۲۰۲۴ درپاریس به اروپا بیایند برای مردم اروپا بسیار خطرناک خواهد بود."

خالده پوپل یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتبال دختران افغانستان
خالده پوپل یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتبال دختران افغانستان

فریبا رضایی می افزاید که کمیته بین المللی المپیک درختران افغان را درتیم مهاجران شامل واجازۀ اشتراک درمسابقات المپیک بدهد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و مسئولان کمیته ملی المپیک درباره اظهارات فریبا رضایی وخواسته های دیگر مشابه ابراز نظر نکرده اند.

کمیته جهانی وآسیایی المپیک قبل ازاین مسئولان کمیته المپیک حکومت طالبان را به برخی ازمسابقات ومناسبت ها دعوت نکرده است.

تنها برخی از دستیاران کمیته مانند باور هوتک ، داد محمد پاینده که قبلا نیز درمسابقات المپیک اشتراک داشتند به رقابت ها رفته اند.

برعلاوۀ این، حفیظ ولی رئیس کمیته اولمپیک دوران نظام جمهوری مخلوع به رقابت های المپیک آسیایی که سال گذشته درچین برگزار شد به نمایندگی از افغانستان دعوت شده بود.

سازمان دیده بان حقوق بشرنیز چند روز پیش از کمیته بین المللی اولمپیک خواستار شد تا کمیته ملی اولمپیک افغانستان( NOC ) را بدلیل محدودیت های که طالبان بر ورزش زنان وضع کرده اند تحریم کند.

این سازمان با نشر یک گزارش روز پنجشنبه گذشته تاکید کرد که این تحریم باید تازمانی که کمیته المپیک افغانستان زیر اداره طالبان باشد وزنان حق اشتراک درمسابقات را نداشته باشند ادامه یابد.

طالبان با برگشت به قدرت درافغانستان درکنار محدودیت های دیگر بر گشت وگذار و رفتن زنان به صالون های ورزشی نیز محدودیت وضع کرده اند. برخی از ورزشکان زن بدلیل این محدودیت ها کشور را ترک گفتند وشماری توانستند که درمسابقات درکشورهای دیگر اشتراک کنند.

طالبان دختران و زنان را از فعالیت های ورزشی منع کرده اند
طالبان دختران و زنان را از فعالیت های ورزشی منع کرده اند

کمیته بین المللی اولمپیک گفته است که با طالبان درتماس است وآنها را ترغیب کرده که محدودیت ها بر ورزش وحقوق دختران را لغو کنند.

جیمز مکلود ، یک مسئول کمیته بین المللی اولمپیک به خبرگزاری رویترز گفت:

" هیئت مدیره کمیته بین المللی اولمپیک دربارۀ تعلیق عضویت کمیته ملی المپیک افغانستان یا تعلیق نکردن آن نظریات مختلفی را شنیده است. ولی این واقعیت را نیز می بیند که کمیته بین المللی المپیک به این باورنیست که منزوی ساختن انجمن ورزشکاران افغان درشرایط کنونی یک گامی خوب خواهد بود."

برخی کشورها ، دربرابر محدودیت های وضع شده بر ورزش زنان درافغانستان یک سلسله اقدامات را از قبل روی دست گرفته اند.

ازجمله آسترالیا بازی های تیست سال گذشته خود با تیم کریکت افغانستان وبازی های بیست اوره امسال را لغو کرد و این اقدام باعث اعتراض برخی از بازیکنان افغان شد.

طالبان که از حکمروایی آنها تقریبا دونیم سال سپری شد از محدودیت های که برآموزش و کار دختران و زنان ، و ورزش وفعالیت های اجتماعی آنها وضع کرده اند علیرغم فشار های خارجی وداخلی منصرف نشده اند.

XS
SM
MD
LG