لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

مرسل خدری به سایر زنان افغان: رویا‌های تانرا دنبال کنید، تسلیم نشوید


تیم والیبال بانوان افغانستان حین تمرین در چین
تیم والیبال بانوان افغانستان حین تمرین در چین

یکی از اعضای تیم والیبال بانوان افغانستان معتقد است که حضور آنها در بازی‌های آسیایی چین از این جهت بسیار مهم است که سایر زنان افغان را تشویق می‌کند تا از رویاهای خود دست نکشند.

مرسل خدری یکی از اعضای این تیم، به خبرگزاری فرانسه گفته که او معتقد است که مشارکت آنها به زنان افغان امید زیادی می‌دهد تا رویاهای خود را دنبال کنند و تسلیم نشوند.

زنان افغان، پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، علاوه بر سایر محدودیت ها، از ورزش هم منع شده اند.

اما با آنهم، تیم ملی والیبال بانوان افغانستان در بازی‌های آسیایی به میزبانی هانگژو چین، شرکت کرده است.

خانم خدری ۲۵ ساله می‌گوید که حضور زنان افغان در بازی‌های آسیایی بسیار سخت بود، زیرا همه از وضعیت در افغانستان آگاه اند.

پیش از این، رقیه محمدی یکی دیگر از اعضای این تیم نیز همین سخنان را بیان کرده بود.

او هفته گذشته در حالی که خود را برای اولین بازی تیمش در میدان ورزشی آماده می‌کرد، گفت که شرکت در این بازی‌ها به زنان دیگر این پیام را می دهد که تنها نیستند:

"به ورزش و تحصیل در حال حاضر در افغانستان اجازه داده نمی‌شود. این در واقعیت ممنوع است. اما ما در اینجایم که سعی کنیم به نمایندگی از دختران افغانستان دست خود را بالا ببریم و اعلان آمادگی و حضور کنیم که تنها نیستیم"

هشتاد و پنج ورزشکار به نمایندگی از افغانستان در بازی‌های آسیایی چین شرکت کرده اند که از این میان ۱۵ تن آنها زنان اند.

کاروان ورزشی افغانستان در ۱۵ رشته ورزشی تا به حال چهار مدال برونز را از بازیهای هانگژو چین کسب کرده اند که پر مدال‌ترین حضور افغانستان در تاریخ بازیهای آسیایی به شمار می رود.


کمیته بین‌المللی المپیک و المپیک آسیایی فرصت هایی را برای شرکت این ورزشکاران زن افغان فراهم کرده اند.

در این میان، تیم والیبال بانوان افغانستان امروز دوشنبه (دوم ماه اکتوبر) به مصاف تیم والیبال هانگ کانگ می‌رود که آخرین بازی آنهاست.

قبل از آن، تیم بانوان افغانستان با تیم‌های قزاقستان و جاپان که هم‌گروپ اند، بازی کردند که هر دو بازی را واگذار نمودند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، علیرغم اینکه تیم والیبال بانوان افغانستان مقابل حریفان ماهر و با تجربه خود شکست خورد، اما اکثر اعضای تیم روحیه بالا دارند.

آنها در این بازی‌ها با لباس‌های ورزشی سر تا پا پوشیده به میدان بازی آمدند و با گرفتن هر امتیاز با استقبال گرم تماشاگران مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، پس از روی کار آمدن طالبان، صدها ورزشکار، مربی و مقام‌های ورزشی افغان مرد و زن از طریق ویزه‌های بشردوستانه کمیته‌های ملی المپیک کشور‌های مختلف، از افغانستان بیرون شده اند.

به گفته مقامات المپیک، اقامت این ورزشکاران در افغانستان بدون خطر بوده نمی‌توانست.

مرسل خدری، یکی از اعضای تیم والیبال بانوان افغانستان می‌گوید که با وجود باخت در مسابقات، حضور‌ شان در بازی‌ها تجربه خوبی برای آنها بوده است.

او افزود که هرچند آنها به خاطر باخت‌شان بسیار احساس ناراحتی می‌کنند، اما می‌گویند که همه سعی و تلاش‌شان را به خرچ داده اند.

XS
SM
MD
LG