لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۵

شورای حقوق بشر بحث های اساسی در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان را آغاز کرد


جریان اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
جریان اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژینو در بارۀ بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان امروز دوشنبه ( ۲۹ اپریل) آغاز شد.

در این نشست سه گزارش از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارائه خواهد شد که یکی آن از سوی نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارش دوم از سوی سه کشور موسوم به «ترویکا» که مسئولیت تهیۀ گزارش در بارۀ افغانستان را دارند (هند، بروندی و هالند) و گزارش سوم مربوط به نهادهای مستقل حقوق بشر تهیه شده است.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد گفت، پس از حاکمیت طالبان از طریق قدرت نظامی، این کشور در بخش حقوق بشری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به گذشته عقبگرد داشته است.

نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

او با اشاره به وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران افغان در افغانستان گفت:

"طالبان یک سیستم گسترده و عملیاتی را معرفی کرده که آن حذف زنان از زندگی سیاسی و اجتماعی است، این وضعیتی است که آگاهان بین‌المللی آن را آپارتاید جنیستی عنوان می‌کنند. آقای معاون رئیس، حقوق سیاسی و مدنی افغانستان به گونهٔ قابل توجهی تغییر کرده است، تلاش‌ها برای تقویت و حفظ این حقوق صورت گرفته است."

اندیشه به لغو قوانین مختلف در افغانستان از سوی طالبان نیز اشاره کرد که تطبیق آنها به تأمین حقوق بشری در افغانستان کمک می‌کرد.

او به تعهدنامهٔ افغانستان به قانون حمایت از کودکان و کنوانسیون‌های منع شکنجه نیز اشاره کرد که طالبان آن را لغو کرده‌اند و به همین دلیل کودکان در بخش‌های مختلف از جمله آزار و اذیت جنسی با خشونت روبه‌رو هستند.

او همچنان گفت که میکانیزم‌های منع شکنجه نیز از سوی طالبان لغو شده و بدرفتاری با زندانیان مستند شده است.

نمایندگان برخی کشورها نیز در این نشست سخنرانی کرده‌اند که همه خواست‌های مختلف داشتند.

از این میان نمایندهٔ لختن اشتاین، حین سخنرانی خود کشتار هدفمند به ویژه کشتار نیروهای نظامی پیشین را غیرقابل پذیرش خواند و به تداوم هراس‌افگنی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

نمایندهٔ مالیزیا نیز محدودیت بر کار و تحصیل دختران و زنان را نکوهش کرد و خواستار هرچه زودتر تأمین این حقوق زنان و دختران افغان شد.

از سوی هم نمایندهٔ نیوزیلند برای حفظ حقوق بشری در افغانستان خواستار فعالیت دوبارهٔ کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کشور شد.

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

در همین حال یک منبع در شورای حقوق بشر ملل متحد به رادیو آزادی گفت، در گزارش ارائه شده از سوی آن‌ها به این شورا، یک تصویر همه‌جانبه از وضعیت کنونی افغانستان ارائه خواهد شد.

منبع گفت، در گزارش ملی حقوق بشری افغانستان آمده است که پس از حاکمیت طالبان آ ۲۰۰ فرمان از سوی طالبان صادر شده که خلاف موازن و اصول حقوق بشری است.

بیشتر بخش‌های این فرمان‌ها در مورد حقوق زنان و دختران افغان است که به اساس گزارش، حقوق آنان را نقض کرده است.

در گزارش ملی حقوق بشری افغانستان به فعالیت گروه‌های هراس افگن نیز اشاره شده و افزوده شده است، با آن که ادعای تأمین امنیت می‌شود، اما هنوز هم اماکن آموزشی و مذهبی مورد هدف قرار می‌گیرند.

قرار است این نشست چهار تا پنج ساعت ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG