لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

سازمان فریدم نو خواهان آزادی فوری رسول پارسی از زندان طالبان شد


رسول پارسی نویسنده و عالم دین که در ماه مارچ سال گذشته میلادی توسط طالبان بازداشت و زندانی گردید
رسول پارسی نویسنده و عالم دین که در ماه مارچ سال گذشته میلادی توسط طالبان بازداشت و زندانی گردید

سازمان حقوق بشری فریدم نو (Freedom Now) خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رسول پارسی، استادان پیشین پوهنتون از زندان طالبان شده است.

این سازمان ناوقت روز سه‌شنبه، ۲۳ اپریل در صفحۀ ایکس خود نوشته که رسول پارسی، نویسنده و عالم دینی که به ناحق در ماه مارچ ۲۰۲۳ به دلیل انتقاد از طالبان بازداشت شد، در اکتوبر سال گذشته به اتهام آنچه که از سوی طالبان توهین به مقدسات عنوان شده، به ۱۶ ماه زندان محکوم شده است.

اما حکومت طالبان تا به حال در این باره ابراز نظر نکرده و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت آنها به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

رسول پارسی در اواخر زمستان سال ۱۴۰۱ شمسی بدون ارائه دلیل در کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد. بازداشت وی واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

شماری از فعالان مدنی، شخصیت‌های سیاسی و نهادهای بین‌المللی در داخل و خارج از افغانستان بارها خواستار آزادی او شده اند.

اما حکومت طالبان تا به حال به این خواست‌ها پاسخ مثبت نداده است.

احمد فهیم عظیمی فعال حقوق آموزش که در زندان طالبان بسر می برد
احمد فهیم عظیمی فعال حقوق آموزش که در زندان طالبان بسر می برد

در حال حاضر در کنار رسول پارسی برخی فعالان دیگر از جمله احمد فهیم عظیمی، فعال حق آموزش در زندان طالبان بسر می‌برند.

نجیبه سنجر، یکی از فعالان حقوق بشر در صحبت با رادیوآزادی می‌گوید، پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، جنبه‌های مختلف زندگی مردم به گونۀ وحشتناکی آسیب دیده و هیچ صدای دادخواهی و حق‌خواهی برای طالبان پذیرفتنی و شنیدنی نیست:

"این سیاست ظالمانه و این سیاست محدود کننده و تهدیدآمیز باعث شده است که همۀ مردم افغانستان در برابر ظلم، نابرابری، بی‌عدالتی و رفتارهای غیرانسانی طالبان خاموش بمانند و این برای آیندۀ آزاد و برابر افغانستان خیلی وحشتناک است و هر قدر این وضعیت ادامه پیدا کند پایه‌های نظام طالبان محکم‌تر شده می‌رود و مرگ آزادی بیان، برابری و عدالت در افغانستان خواهد بود."

خواستیم با نزدیکان و خانوادۀ رسول پارسی هم صحبت کنیم، اما با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم.

طالبان در نزدیک به ۳ سال گذشته فعالان بخش‌های مختلف از جمله زنان معترض، استادان پوهنتون و فعالان حقوق بشر و حق آموزش را به دلیل انتقاد و اعتراض به سیاست‌ها و عملکردهای حکومت این گروه بازداشت و زندانی کرده‌اند.

فعالان زندانی در افغانستان به زندان پلچرچی که از آن به شدت محافظت میشود انتقال و نگهداری میشوند
فعالان زندانی در افغانستان به زندان پلچرچی که از آن به شدت محافظت میشود انتقال و نگهداری میشوند

پیش از این شماری از نویسندگان در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که تهدید فعالان، بازداشت و وضع محدودیت‌ها بر آن‌ها سبب شده که شماری زیادی از فعالان و استادان پوهنتون کشور را ترک کرده و به کشورهای مختلف مهاجر شوند.

این رفتارهای طالبان همواره از سوی نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نقض حقوق بشر خوانده شده و محکوم شده است.

در تازه‌ترین مورد وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در گزارش سالانه‌اش گفته است که در سال ۲۰۲۳ حقوق بشر در افغانستان به گونۀ گسترده نقض شده و طالبان برای دوام حکومت‌شان به بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، آزار و اذیت، آدم ربایی، قتل و مهاجرت اجباری افغانان ادامه داده اند.

XS
SM
MD
LG