لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

فریدم نو: حکومت طالبان رسول پارسی استاد پیشین پوهنتون را به ۱۶ ماه حبس محکوم کرده است


 رسول پارسی، استاد پیشین پوهنتون
رسول پارسی، استاد پیشین پوهنتون

سازمان حقوق بشری (Freedom Now) مدعی شده که حکومت طالبان رسول پارسی، استاد پیشین پوهنتون را به ۱۶ ماه حبس محکوم کرده است.

این سازمان در حساب ایکس خود ادعا کرده که حکومت طالبان این حکم را به اتهام آنچه که توهین به مقدسات و انتقاد از طالبان و سخنرانی علیه نظام طالبان عنوان شده، صادر کرده است.

اما حکومت طالبان تا به حال در این باره ابراز نظر نکرده است.

سازمان فریدم نو خواستار آزادی فوری رسول پارسی از زندان حکومت طالبان شده است.

رسول پارسی، استاد پیشین پوهنتون حدود ۸ ماه پیش از سوی حکومت طالبان بازداشت شده بود.

از سوی دیگر کارشناسان سازمان ملل هم به تاریخ ۳۱ اکتوبر در یک اعلامیۀ مشترک خواستار رهایی فوری ژولیا پارسی و پسرش و ندا پروانی و شوهرش از بند طالبان شدند.

ندا پروانی (چپ) و ژولیا پارسی فعالان حقوق زن که از سوی طالبان بازداشت شده اند
ندا پروانی (چپ) و ژولیا پارسی فعالان حقوق زن که از سوی طالبان بازداشت شده اند

کارشناسان ملل متحد در این اعلامیه گفتند که برای بازداشت شوهر ندا پروانی و پسر ژولیا پارسی دلیلی ارائه نشده و اتهام ژولیا پارسی و ندا پروانی نیز استفاده از حق اساسی‌شان برای اشتراک در تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده است.

این کارشناسان همچنان هشدار داده اند که افراد نباید به دلیل ابراز عقیدۀ مخالف و استفاده از حق‌شان از آزادی محروم شوند و تأکید کردند که زنان مدافع حقوق بشر به گونۀ ویژه در معرض خطر هستند و به دلیل جنسیت شان بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند.

اعلامیه افزوده است، یک ماه پس از دستگیری ندا پروانی و ژولیا پارسی و اعضای خانواده‌شان هنوز به جرمی متهم و یا به دادگاه معرفی نشده‌اند و به آنان اجازۀ دسترسی به نمایندۀ حقوقی‌شان داده نشده است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، مری لاولر، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر، ریم السلیم، گزارشگر ویژه در امور خشونت علیه زنان و دختران و اعضای رهبری گروه کاری در مورد تبعیض علیه زنان و دختران از جمله کارشناسان ملل متحد هستند که این اعلامیه را صادر کرده اند.

نزدیکان و همکاران ژولیا پارسی و ندا پروانی می‌گویند که از وضعیت و سرنوشت آنان و دیگر اعضای خانوادۀ زندانی‌شان خبری در دست نیست.

یک تن از نزدیکان ژولیا پارسی به شرط افشا نشدن هویتش به رادیو آزادی گفت:
"باید رها شوند به کدام دلیلی بردند معلوم نیست، دلیل بی‌جا و بی‌منطق، دولت بی‌منطق، از آنان هیچ احوالی نداریم."

پریسا مبارز، فعال حقوق زن و همکار ژولیا پارسی در ایتلاف زنان به رادیو آزادی می‌گوید:
"ژولیا جان تقریباً یک ونیم ماه شد به زندان هستند و احوالی هم از ایشان نداریم که به چه وضعیتی هستند دیگه فامیل‌هایشان هم می‌روند برایشان اجازه دیدار نمی‌دهند."

وجیهه حیدری، عضو جنبش خودجوش زنان مبارز هم می‌گوید:
"باید سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل برای این توجه کنند، بخاطر رهایی ژولیا جان و ندا جان دست بکار شوند تا آنها هر چه زودتر آزاد شوند."

ندا پروانی و شوهرش و ژولیا پارسی و پسرش بیش از یک ماه است از سوی حکومت طالبان بازداشت شده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش در مورد دلیل بازداشت، این زنان معترض و حکم رسول پارسی و پاسخ حکومت طالبان به درخواست رهایی فوری زندانیانی که به دلیل اعتراض، مخالفت و انتقاد از سیاست‌های حکومت طالبان بازداشت شده اند به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

با این حال سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌های شان از سلامت جسمی و روحی این فعالان و معترضان در زندان حکومت طالبان نگران اند.

XS
SM
MD
LG