لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

حقوق بشر و آموزش دختران افغان موضوع تازه ترین گفتگوی نماینده گان اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی بود


صنف درسی یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان که در نتیجه محدودیت های طالبان مسدود شده است
صنف درسی یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان که در نتیجه محدودیت های طالبان مسدود شده است

رافایله آیودیس، شارژدافیر اتحادیۀ اروپا برای افغانستان و طارق علی بخیت، نمایندۀ ویژۀ سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان و معاون این سازمان روز سه‌شنبه با هم دیدار و در بارۀ وضعیت جاری در افغانستان به ویژه حقوق بشر و آموزش زنان گفتگو کردند.

آیودیس در صفحۀ ایکس خود نوشته است که صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده در بارۀ افغانستان باشد.

او افزوده که آنها در این دیدار در مورد حقوق بشر در افغانستان نیز صحبت کردند.

این در حالیست که از آغاز هفتۀ جاری به این سو یک هیئت سازمان همکاری اسلامی به رهبری معاون این سازمان و نمایندۀ ویژۀ آن برای افغانستان مشغول دیدار و گفتگو با مقام‌های مختلف حکومت طالبان در بارۀ وضعیت افغانستان و حقوق زنان در کابل است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این باره به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما بارها گفته است که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چوکات شریعت اسلام تأمین است.

در همین حال برخی فعالان و زنان افغان بر این باور اند که فشارهای بیشتر بر طالبان می‌تواند بر رفع محدودیت بر زنان و دختران کمک کند.

فهیمه دانش، دانشجوی محروم از تحصیل در شهر کابل به رادیو آزادی گفت:

"زمانی که جامعۀ جهانی به تلاش‌های خود برای حمایت از زنان و دختران افغان ادامه دهد، طالبان متوجه خواهند شد که دختران و زنان افغان تنها نیستند و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللب در کنار آنها ایستاد است. در این صورت محدودیت‌ها را برطرف خواهند کرد. اگر فشارها بر آنها بیشتر شود هم می‌تواند موثر باشد."

از سوی دیگر نظیفه حقپال، یک مدافع حقوق زنان می‌گوید، سازمان همکاری اسلامی و کشورها می‌توانند برای رفع ممنوعیت زنان طالبان را قناعت بدهند.

به گفتۀ او، طالبان بدون در نظر گرفتن فرهنگ افغانی و ارزش‌های اسلامی زنان و دختران را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده است:

"در این مسأله که طالبان زنان را به بهانۀ اسلام و فرهنگ از تحصیل محروم کرده است، تأکید کشورهای اسلامی به این مسأله ثابت می‌کندن که تعلیم و تحصیل دختران خلاف شریعت اسلام نیست، زیرا در بسیاری از کشور های اسلامی دختران و زنان درس می‌خوانند."

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

طالبان در نزدیک به ۳ سال حاکمیت‌شان، دروازده‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و در کنار دیگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، زنان و دختران را از تحصیلات عالی و کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی هم منع کردند.

با وجود اینکه این تصامیم طالبان و محدودیت آنها بر دختران و زنان از سوی سازمان‌های بین المللی و کشورهای مختلف محکوم شده و از طالبان خواسته شده که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها بردارند، اما طالبان این‌خواسته‌ها را نپذیرفته اند و آن را موضوع داخلی افغانستان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG