لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

«مرکز تجارتی خدیجة‌الکبرا» در شهر مزارشریف مسدود شد


زنان در مرکز تجارتی شهر مزارشریف بیشتر صنایع دستی و لوازم آرایشی به فروش می رساندند
زنان در مرکز تجارتی شهر مزارشریف بیشتر صنایع دستی و لوازم آرایشی به فروش می رساندند

مرکز تجارتی خدیجة‌الکبرا، دومین بازار تجارتی زنان در شهر مزارشریف ولایت بلخ به روی دکانداران و مشتریان این مرکز بسته شد.

برخی دکانداران این مرکز می‌گویند که آنان نتوانستند کرایۀ دکان‌ها و هزینه‌های آب و برق را بپردازند و به همین دلیل مالکان مرکز تصمیم به بسته کردن این مرکز گرفتند.

فروشندگان این مرکز تجارتی زنان به رادیو آزادی می‌گویند، این مرکز از روز شنبه بدینسو بسته است و مالکان آن در اطلاعیه‌ای به فروشندگان گفته اند، تا زمان پرداخت کامل کرایه و تصفیۀ قرضداری‌هایشان این مرکز مسدود خواهد ماند.

به گفتۀ برخی آنان، ماهانه ۲۷۰۰ افغانی کرایۀ دکان دارند و فروشات ماهانه‌شان بسیار اندک است و نمی‌توانند کرایۀ دکان و دیگر هزینه‌ها را تأمین کنند.

یک فروشندۀ مرکز تجارتی خدیجة‌الکبرا که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت:

"من تقریباً ۲۸۰ هزار مال داشتم، اکنون با سقوط روبه‌رو هستم. من نتوانستم کرایۀ دکان را بدهم، چون تنها زنان مشتریان ما هستند و حتا اکثریت معلومات درست ندارند که برای خریداری بی‌آیند."

پس از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان بسیاری از بازار های تجارتی زنان در کابل و ولایات از رونق افتاده است
پس از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان بسیاری از بازار های تجارتی زنان در کابل و ولایات از رونق افتاده است

ترینا کریمی، یکی از فروشندگان دیگر این مرکز که دکان سیمساری و لوازم آرایشی دارد به رادیو آزادی می‌گوید، هر دکاندار ۱۰ تا ۱۵ هزار افغانی از درک کرایۀ دکان قرضدار است:

"در نخست مال نداشتیم و یک دفتر قبل عید برایمان کمک کرد، بازار بود و فروشات داشتیم، اما حالا مردم خود را درک نمی‌کنند و بخاطر کرایه، مارکیت را بروی ما بسته می‌کنند. اگر ما کار نکنیم و دست‌آورد (درآمد) نداشته باشیم، کرایۀ دکان را از کجا بدهیم. "

ترینا می‌گوید که اگر موضوع بسته ماندن این مرکز تجارتی ادامه یابد، در تامین مصارف خانواده‌اش با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

او می‌افزاید، برخی از موسسات وعده داده بودند که در راستای پرداخت کرایۀ دکان به آنان کمک می‌کنند و حالا امیدوار اند که این کمک صورت گیرد تا تنها راه درآمدشان بسته نماند.

با تلاش‌های زیاد موفق به تماس با مالکان مرکز تجارتی خدیجة‌الکبرا نشدیم.

برخی از زنان فروشنده در این مرکز چندی پیش به رادیو آزادی گفته بودند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی و نبود بازار دکان‌هایشان را بستند.

پیش از این نیز برخی زنان تجارت‌پیشه و فروشنده در گفتگو با رادیو آزادی از نبود حمایت و همچنان بازار برای محصولات‌شان ابراز نگرانی کرده بودند.

پس از مارکیت رابعۀ بلخی، مرکز خدیجةالکبرا با ۲۰۰ دکان دومین مکان تجارتی در شهر مزارشریف است که زنان فروشنده در آن صنایع دستی، لوازم آرایشی، لباس‌ و خوراکی‌های محلی را به فروش می‌رسانند.

این مرکز قبلاً به نام مارکیت نور یاد می‌شد که حکومت طالبان درسال ۱۴۰۱ آن را به مرکز تجارتی خدیجةالکبرا تغییر نام داده و آن را ویژۀ زنان تجارت‌پیشه و فروشنده ساخت.

XS
SM
MD
LG