لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

دامنهٔ اعتراضات مردمی در بدخشان از ولسوالی درایم به ولسوالی ارگو گسترش یافت


گوشه یی از گردهمایی مردمی در ولسوالی درایم بدخشان
گوشه یی از گردهمایی مردمی در ولسوالی درایم بدخشان

منابع محلی می‌گویند که اعتراضات مردمی در ولسوالی درایم بدخشان وارد دومین روز شده و در ولسوالی ارگوی این ولایت نیز برخی از مردم دست به اعتراضات زدند.

ویدیوها از جریان این اعتراضات نشان می‌دهد که صدها تن در این اعتراضات شرکت کرده اند.

به بیان این منابع، اعتراضات روز گذشته و درگیری بین مردم و نیروهای طالبان که قصد تخریب زمین‌های کوکنار را داشتند، پس از آن آغاز شد که در قریۀ قرلق ولسوالی درایم بدخشان یک دهقان به نام نظام‌الدین کشته و سه تن دیگر زخم برداشته اند. حکومت طالبان کشته شدن این دهقان را تأیید کرده است.

این منابع به رادیو آزادی می‌گویند، شش تن از از تظاهرات کنندگان که برای مذاکره به مرکز ولسوالی رفته بودند نیز تا هنوز در بازداشت هستند و از سرنوشت‌شان اطلاعی در دست نیست.

ولایت بدخشان در نقشه افغانستان
ولایت بدخشان در نقشه افغانستان

در ویدیوی مربوط به این اعتراضات که امروز به رادیو آزادی رسیده است، یکی از اعتراض کنندگان مع در جمع مردم صحبت می‌کند، می‌گوید:

" امروز به نام تریاک مردم را لت و کوب می‌کند. دیوار مردم را ویران می‌کند. این خود بیانگر از بین بردن عزت و آبروی ما مردم درایم است. ما در برابر نظام حرف نداریم. ما در برابر افراد ظالم ایستادیم که عزت و آبروی ما را از بین بردند."

این معترضان ادعا می‌کنند که نیروهای طالبان بدون اجازه و با زور و لت و کوب کردن وارد خانه‌ها و کشت‌های دهقانان در ولسوالی درایم شدند.

یکی از منابع محلی که نخواست نامش در گزارش منشر شود، به رادیو آزادی گفت:

"در ارگوی هم تظاهرات شده است، مردم سرچشمه و گنده‌چشمه اعتراض کردند که یک طرف نیروهای دولتی بودند و یک طرف مردم، یک نوجوان ۲۲ ساله شهید شده است، مردم سنگ و چوب به دست گرفتند و تظاهرات کردند."

او مدعی است که در این تظاهرات مردم محل شعار ضد طالبان سر دادند و نیروی‌های طالبان به سوی مردم فیر کرده اند.

طاهرا جنجال پس از آن آغاز شده است که طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار به درایم رفته بودند و با مخالفت دهقانان رو به رو شدند
طاهرا جنجال پس از آن آغاز شده است که طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار به درایم رفته بودند و با مخالفت دهقانان رو به رو شدند

در همین حال فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در بدخشان در خبرنامه‌ای که روز جمعه منتشر کرده، مدعی شده که درگیری روز گذشته به دلیل سوی استفادۀ برخی افراد از دهقانان بوده که در نتیجه مردم به سوی افراد آنان سنگ پرتاب کردند و در مقابل یکی از دهقانان از بین رفته است.

احسان‌الله کامگار، سخنگوی این فرماندهی در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی بازداشت شش تن توسط نیروهایشان را رد کرد و افزود، برای بررسی این موضوع هیئتی به این ولسوالی رفته است.

کامگار می‌گوید که آنان ماه‌ها قبل به دهاقین ابلاغ کرده بودند که کوکنار کشت نکنند و در تلاش از بین بردن کشت‌های کوکنار هستند.

هر چند تا به حال روایت مستقلی از اعتراضات و درگیری‌ها میان مردم محل ولسوالی‌های درایم و ارگوی بدخشان و حکومت طالبان وجود ندارد، اما این کم پیشینه است که مردم در یک جمع بزرگ در مقابل رفتار نیروهای طالبان اعتراض می‌کنند.

XS
SM
MD
LG