لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

نگرانی یونیسف و سازمان جهانی صحت از افزایش بیماری‌ها در میان مهاجرین برگشت داده شده از پاکستان


بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او)، با آغاز فصل زمستان واقعات بیماری‌های حاد تنفسی و موارد سوء تغذیه در میان مهاجرین بازگشته از پاکستان در افغانستان افزایش یافته است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد در گزارش "وضعیت بشری افغانستان" در ماه نوامبر نوشته است که آنها بیش از نیم میلیون کودک را در همان ماه معاینه کردند که از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۱۶ کودک به دلیل سوء تغذیۀ شدید برای درمان بستری شدند.

این سازمان همچنین گفته است که از هفتۀ سوم ماه سپتمبر به این‌سو، بیماری‌های حاد تنفسی در ۳۴ ولایت افغانستان افزایش یافته است که به گفتۀ یونیسف، ممکن است دلیل آن سردی زمستان باشد.

یونیسف می‌افزاید که از جنوری سال ۲۰۲۳ تا کنون ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۸۲ مورد بیماری حاد تنفسی در افغانستان به ثبت رسیده است و ۲۵۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند که ۸۲ درصد آنها را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد این رقم را نسبت به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بلند نشان داده است.

یونیسف تعداد افغان‌های نیازمند به کمک‌های فوری صحی در افغانستان را ۱۷.۶ میلیون نفر اعلام کرده است.

در همین حال سازمان جهانی صحت نیز در "گزارش وضعیت اضطراری افغانستان" در ماه نوامبر نوشته است، پناهجویانی که در زمستان امسال به کشور بازگشته اند، به ویژه آنهایی که در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند، بیشترین آسیب را دیده اند.

سازمان جهانی صحت می‌افزاید که در این ماه نزدیک به دوصد هزار پناهجوی بازگشته را که به بیماری‌های عفونی مختلف و برخی از کودکان را که از سوء تغذیه شدید رنج می‌بردند، معاینه کرده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، تعداد عودت کنندگان به افغانستان تا پایان ماه نوامبر تقریباً ۴۱۸ هزار نفر است که ۴۸ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

این سازمان همچنین از افزایش موارد مریضی سرخکان و بیماری‌های کانگو در نوامبر گذشته نیز خبر داده است.

این دو ادارۀ سازمان ملل متحد در حالی از افزایش بیماری‌ها در افغانستان و به خصوص در میان افغان‌های عودت کننده صحبت می‌کنند که شماری از مهاجرین بازگشته از پاکستان می‌گویند که اعضای خانواده‌شان به شدت بیمار هستند و پولی برای درمان آنان ندارند.

عمر خان، باشندۀ ولایت کنر یکی از آنان به رادیو ازادی گفت:
"تمام زنان خانواده‌ام مریض هستند، سرشان درد می‌کند، پا‌هایشان درد می‌کند، چهره‌شان سرخ شده است و تمام کودکان سینه و بغل شده اند و صرفه می‌کنند."

این در حالی است که محمد یوسف احمدی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به مشکلات مهاجرین عودت کننده در حکومت طالبان، در گفتگو با تلویزیون ملی تحت کنترل آنان مدعی شده که کمیتۀ تعیین شده در بخش صحی این کمیسیون خدمات صحی منظم را به برگشت کنندگان ارائه می‌کند.

با این حال سازمان جهانی صحت و یونیسف بر ارائه کمک‌های صحی به افراد آسیب‌پذیر تأکید دارند.

XS
SM
MD
LG