لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

چاینا مارنینگ استار: چین شوق زیادی در مورد احداث سرک واخان -شینجن ندارد


بخشی از نقشه افغانستان که مسیر واخان بدخشان را با ولایت شینجن چین نشان میدهد.
بخشی از نقشه افغانستان که مسیر واخان بدخشان را با ولایت شینجن چین نشان میدهد.

روزنامه ساوت چاینا مارنینگ استار

  • روزنامه چینائی ساوت چاینا مارنینگ استار در شماره اخیر خود در مورد راهی که افغانستان را با چین وصل می کند مطلبی را نشر نموده است.

در بخشی از این مطلب می خوانیم که چین برای استفاده زیاد از این راه آنقدر شوق ندارد چون این راه از منطقه وصل می شود که در آنجا ایغورها زنده گی می کنند که دولت چین آنها را منبع شورش ونارامی می خواند.

روزنامه چینائی می افزاید که کار راه واخان - شینجن در ماه می سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و سه ماه بعد آن که طالبان افغانستان را تحت تسلط خود گرفتند ، کار این راه متوقف شد.

اکنون والی طالبان در بدخشان محمد ایوب خالد گفته است که کار اعمار این راه مواصلاتی که پنج متر عرض دارد در ۱۵ جنوری تکمیل شد و به زودی کار اسفلت آن هم شروع می شود.

به نوشته روزنامه ساوت چاینا مارنینگ استار مسیر دقیق این راه تشریح نشده است ، اما منابع محلی می گویند که این راه از دره واخچر درگذرگاه واخان به منطقه نا آٰرام شنجن چین داخل می شود.

روزنامه می نویسد این راه برای افغانستان مهم است چون منابع طبیعی افغانستان را با یک کشور همسایه مستقیما وصل می کند و همچنان افغانستان یک راه تجارتی دیگر بخارج پیدا می کند.

اما روزنامه می افزید که برای چین این راه آنقدر اهمیئت ندارد زیرا از یکطرف داد و ستد که از این راه میشود برای چین ناچیز است و دیگر اینکه چون این راه از

منطقه نا آرام امنیتی می گذرد ، پیکنگ را مجبور می سازد که بسیار محتاطانه قدم بردارد.

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان تعامل با طالبان موثر واقع نشده است.

به نوشته نشریه تحلیلگران به این باورند که مسیر تعامل با طالبان باید تغییر کند و استوار بر وقایع عینی باشد که هدف از آن سیاست های تبعیض آمیز طالبان در افغانستان است.

نشریه به درجه سرسام آور فرار افغانها از کشورشان اشاره نموده و می نویسد که مردم افغانستان باوصفی که از خطرات مهاجرت آگاه هستند ولی بازهم این خطرات را پذیرفته کشورشان را ترک می کنند .

از سوی دیگر بنظر نشریه پامال شدن حقوق بشر و مخصوصا تبعیض جنسیتی که در نظام فعلی طالبان وجود دارد سبب شده است که کشورهای جهان از به رسمیت شناختن حکومت طالبان بحیث حکومت مشروع افغانستان خود داری کنند.

در چنین حالت تعامل و نزدیکی بیشتر به نظر نویسنده مطلب در نشریه دیپلومات شاید پیام نادرستی را به حکومت طالبان برساند که گویا سیاست های شان موثر واقع شده و جامعه جهانی با آنها نزدیکی می کند.

XS
SM
MD
LG