لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

طالبان خواهان شمولیت افغانستان در پروژهٔ « یک کمربند٬ یک راه» شدند


نقشه پروژه بزرگ یک کمربند٬ یک راه که به ابتکار چین طرح شده است
نقشه پروژه بزرگ یک کمربند٬ یک راه که به ابتکار چین طرح شده است

یک مقام ارشد حکومت طالبان در جریان سفر به چین ابراز امیدواری کرده که افغانستان رسماً بخشی از پروژۀ «یک کمربند ٬ یک راه» شود.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در مصاحبه با رویترز به روز پنجشنبه گفت که از چین درخواست کرده که افغانستان را شامل این پروژه بسازد.

آقای عزیزی همچنان گفت که حکومت طالبان یک تیم فنی را به چین خواهد فرستاد تا در بارۀ مسائلی که مانع پیوستن افغانستان به پروژۀ یک کمربند ٬ یک راه می شود٬ گفتگو کند.

اما او در مورد اینکه چه چیزی افغانستان را از پیوستن به این پروژه مانع می شود توضیح نداد.

این مقام ارشد طالبان در ادامه گفت که در حال حاضر فرصت سرمایه گذاری در این کشور بیشتر از هر وقت دیگر فراهم است:

«سابق شاید اگر به یک ولایت می توانستیم سفر کنیم و سفر به ولایت دیگر ناممکن بود ولایتی که در آن دسترسی به معدن ، زراعت ، صنعت و یا انرژی و برق زیادتر است. امروز تمام مناطق افغانستان آمادۀ سرمایه گذاری است.»

نور الدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان
نور الدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان خواستار افزایش سرمایه گذاری چین در افغانستان شد و گفت که هر آنچه چین نیاز دارد مانند لیتیوم، مس و آهن در افغانستان موجود است.

پروژۀ « یک کمربند٬ یک راه » یک دهه پیش به ابتکار شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین راه اندازی شد و بزرگترین پروژۀ زیربنایی به حساب می آید که راه قدیمی ابریشم را از یک طرف به اروپا و افریقا و از سوی دیگر به چین وصل می کند.

دهلیز اقتصادی پاکستان و چین بخشی از این پروژه است.

در این حال آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی می گوید که اگر طرح یک کمربند و راه به افغانستان گسترش یابد برای این کشور سود آور خواهد بود:

«پروژۀ یک کمربند و راه که یک پروژۀ تریلیون دالری است و برای سیطرۀ اقتصادی، سیاسی و استراتیژیک چین خدمت می کند از پهلوی افغانستان می گذرد و چین همسایۀ افغانستان است ، به این وصل شدن به افغانستان امکانات زیاد می بخشد که تا مواد معدنی خود را به صورت انبوه به بازار بین المللی صادر کند و حد اقل با صد کشوری که در مسیر این پروژه قرار دارند وصل شود.»

آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی
آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان برای اشتراک در مجمع « یک کمربند ٬ یک راه» به روز دوشنبه به چین سفر کرد.

این نشست با اشتراک نمایندگان بیش از ۳۵ کشور به روز های سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد.

هیچ کشوری به شمول چین حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است اما به گزارش رویترز چین از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یعنی در بیش از دو سال اخیر به دنبال توسعۀ روابط با حکومت طالبان است و ماه گذشته سفیر جدیدش را به کابل فرستاد.

XS
SM
MD
LG