لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

تلاش طالبان برای جلب سرمایه گذاری؛ هیئت طالبان در اجلاس « یک کمر بند یک راه» در چین اشتراک میکند


بیرق طالبان و بیرق چین
بیرق طالبان و بیرق چین

حکومت طالبان می گوید که یک هیئت آنها بزودی به چین می رود و در اجلاس"یک کمربند یک راه" شرکت خواهد کرد.

آخند زاده عبدالسلام جاوید سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری حکومت طالبان می گوید که یک هیئت طالبان در هفته آینده در نشست"یک کمربند یک راه" در چین اشتراک خواهد کرد.

این نشست به روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شهر پیکنگ پایتخت چین دایر خواهد شد.

آخند زاده عبدالسلام جاوید به خبرگزاری رویترز گفته که در روزهای آینده، حاجی نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان به پیکنگ سفر می کند و به گفتۀ او، سرمایه گذاران بزرگ را به افغانستان، دعوت خواهد کرد.

علیرغم آنکه حکومت طالبان را تا هنوز هیچ کشور جهان به شمول چین به رسمیت نشناخته، ولی مقامات و وزرای طالبان در مواقعی مختلف برای شرکت در نشستهای منطقه ای که عمدتاً در مورد افغانستان متمرکز بوده، سفر کرده اند. اما بر اساس خبرگزاری رویترز، اجلاس"یک کمربند یک راه" یکی از مهمترین نشست های چندجانبه است که طالبان برای شرکت در آن دعوت شده اند.

چین از طالبان و طالبان از چین، چی می خواهند؟

اسحاق اتمر کارشناس
اسحاق اتمر کارشناس

محمد اسحق اتمر آگاه امور سیاسی افغان مقیم جرمنی می گوید که چین در افغانستان به دنبال منابع طبیعی و معادن آن است:

"چینایی ها تعدادی از قرار دادها را گرفته اند و قراردادهای امضا شده بین چینی ها و طالبان، زیاد معیاری نیست. چون طالبان می خواهند پول به دست بیاورند، این قراردادها را بطور عجولانه به چین داده اند. از جانب دیگر به نظر می رسد، که پروژه یک کمربند یک راه در حال توقف و ناکامی است و حتی چین دیگر حاضر نیست که در آن سرمایه گذاری کند، به این حساب، چینی ها تلاش دارند ،تا مسیر واخان را هرچه زودتر اعمار کنند."

براساس خبرگزاری رویترز، افغانستان این کشور فقیر می تواند، منابع معدنی فراوانی را ارائه کند. یکی از وزرای معادن جمهوری مخلوع افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی تخمین کرده بود که افغانستان دارای ذخایر دست نخورده ای از مس گرفته تا طلا و لیتیوم به ارزش بین ۱ تریلیون تا ۳ تریلیون دالر است.

منطقه عینک در ولایت لوگر که قرار داد مس این منطقه به طالبان سپرده شده است
منطقه عینک در ولایت لوگر که قرار داد مس این منطقه به طالبان سپرده شده است

اما ارزش واقعی این معادن تا هنوز معلوم نیست.

گفته می شود که چین با طالبان در حال مذاکره روی طرح هایست که در حکومت جمهوری مخلوع افغانستان در مورد یک معدن بزرگ مس آغاز شده بود.

چین تعامل با طالبان را تقویت کرده و اولین کشوریست که پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، سفیر خود را در کابل تعیین کرد و در پروژه های بزرگ معادن این کشور سرمایه گذاری کرده است.

سفیر پیکنگ در ماه گذشته اعتبار نامه اش را به رئیس الوزای طالبان تقدیم کرد.

سایر کشورها سفرای قبلی و مقامات تعیین شده شان را به حیث شارژدافیر در افغانستان حفظ کرده اند که مستلزم ارائه اعتبارنامه رسمی به حکومت نیست.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG