لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

حکومت طالبان و ایران در مورد افزایش میزان تجارت میان افغانستان و ایران گفتگو کردند


بیرق های طالبان و ایران در منطقه سرحدی اسلام قلعه در هرات
بیرق های طالبان و ایران در منطقه سرحدی اسلام قلعه در هرات

مقامات حکومت طالبان و مقام های ایرانی در مورد افزایش میزان تجارت بین افغانستان و ایران تا سرحد ۱۰ میلیارد دالر در سال٬ گفتگو کردند.

براساس گزارش های رسانه های ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب نماینده خاص رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان روزسه شنبه(۷ نوامبر) در یک نشست گفته اند که در حال حاضر میزان تجارت بین دو کشور رضایت بخش نیست و باید افزایش یابد.

به گفته آنها، هر دو جانب برای افزایش تجارت به ۱۰ میلیارد دالر در سال، اقدامات لازم را انجام دهند.

می گوید که با وصف اینکه بزرگترین شریک تجارتی افغانستان ایران است، اما ظرفیت تجارت بین دو طرف برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دالر کافی نیست.

آذرخش حافظی یکی از اعضای هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
آذرخش حافظی یکی از اعضای هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

وی به رادیو آزادی گفت:

"حجم عمومی تجارت ما با ایران حدود دو تا دونیم میلیارد دالر است. واردات ما از ایران بسیار زیاد و بیش از دو میلیارد دالر است، صادرات ما با ایران بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دالر است و هیچ تناسبی بین صادرات و واردات ما وجود ندارد و کسر بیلانس تجارت افغانستان با ایران بسیار زیاد است. زیرا در حال حاضر حجم عمومی تجارت افغانستان با جهان حدود ۷ میلیارد دالر است، در صورتیکه تنها با ایران ۱۰ میلیارد دالر تجارت داشته باشیم، باید حجم مجموعی تجارت افغانستان با چهان به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دالر برسد.اینکه می گویند حجم تجارت با ایران به ده میلیارد دالر در سال برسد، در کوتاه مدت ممکن نیست."

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان گفته که استخراج معادن، زراعت و ترانزیت حوزه هایی هستند که در آن امکان افزایش همکاریهای بین افغانستان و ایران وجود دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز دیروز در صفحۀ فیس بوک خود نوشته که هیئت به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان در مورد افزایش و تسهیلات در صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار با مقامات ایرانی صحبت کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با وصف آنکه ایران و حکومت طالبان در مورد حق آبۀ دریای هلمند مشکل دارند، اما به نظر می رسد که محدودیت های جدید پاکستان در زمینۀ ترانزیت اموال تجار افغان، مقامات طالبان را مجبور به روی آوردن به سوی ایران کرده است.

ذبیح الله مجاهد گفته که دو طرف توافق کرده اند که ایران را از طریق افغانستان به ازبکستان متصل کنند و خط ریل را تا دهلیز واخان گسترش دهند و روی همکاری دو طرف برای اتصال ایران به چین از طریق واخان و اعمار این مسیر تاکید کرده اند.

احمد وحیدی وزیر داخلۀ ایران در ملاقات با ملا عبدالغنی برادر، گفته که تهران می خواهد که از طریق افغانستان با چین وصل شود.

به گفته ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، هیئت به رهبری ملابردار در این سفر خود به تهران در مورد اعمار خط ریل به قندهار با مقامات ایرانی به توافق رسیده است.

از سالیان متمادی به اینسو ایران روی تمدید خط ریل از سرحد خود تا شهر هرات کار می کند و تصمیم گرفته شده که این خط ریل به زودی به میدان هوایی هرات برسد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG